1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Ny järnväg behöver inte passera Landvetter

Hur kan det komma sig att Trafikverket prioriterar en höghastighetsbana Lund–Hässleholm framför Jönköping–Borås–Göteborg? Varför skulle en bana parallellt med en väl fungerande dubbelspårig järnväg vara mer angelägen än en järnväg som skapar en helt ny förbindelse mellan flera stora städer?

Järnvägsingenjören Lars Lagerström, som utarbetade olika Götalandsbanesträckningar under 1990-talet, anser att han har svaret:

Det beror på att de flesta av politikerna i Västra Götaland har låst sig vid att höghastighetsbanan måste ha en station under Landvetter. Det skulle bli skrämmande kostsamt. Att följa Boråsbanan in till Göteborgs centralstation skulle också bli dyrt, komplicerat och en trafiktekniskt dålig lösning.

Detta är en insändare i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på bt.se, appen MinBT och e-tidning alla dagar. 3 månader för endast 99 kr! (ord pris 597 kr)

Landvetter kommer inte att bli något trafiknav så länge Arlanda, Kastrup och Gardemoen finns, menar Lars Lagerström. Därför behövs ingen höghastighetsbana till flygplatsen utan en regionalbana för tät lokaltrafik. En sådan kan man få genom att rusta upp den nuvarande Boråsbanan och bygga en ny linje via flygplatsen.

Höghastighetsbanan borde istället dras från Borås till Västra Stambanan vid Lerum. Eftersom fyra spår Lerum–Göteborg redan är planerade skulle höghastighetstågen från Borås, Jönköping, Linköping, Norrköping och Stockholm elegant kunna susa in till Göteborg via Lerum istället för att krångla sig genom Mölnlycke. Till Borås central kan höghastighetsbanan komma in via Kust till kustbanans korridor och gå vidare ut ur staden, längs den nuvarande Göteborgsbanan. Det blir en trafiktekniskt bra lösning till ett mycket rimligt pris.

Banverkets kom också i sin kalkyl på 1990-talet fram till att den samhällsekonomiska nyttan skulle bli betydligt större i Lerumsalternativet än om banan drogs över Landvetter.

Politikerna borde lyssna mer på ingenjörerna, säger Lars Lagerström. Men politiker är alldeles för glada i dyra och monumentala lösningar när någon annan skall betala.

Om man hade enats om Lerumsalternativet på 1990-talet hade nog Götalandsbanan funnits i dag, tror Lagerström.

Bo Carlsson, författare till boken ”Götalandsbanan 1845-2010, planer, spår och villospår”

Läs mer

Kind

Trafik: Två bilar krockade i korsning

En trafikolycka har inträffat på väg 1578 mellan Sjötofta och Håcksvik i höjd med Drägved.

Sommarkrönika

Undvik Sandwalls plats i sommar – ta del av ett rötet Borås

Ta del av delarna av Borås som vi i alltför många år tagit för givet.

Corona i Sjuhärad

”Varje kund som kommer kan ha corona. Vi måste vara försiktiga”

TV: Så har Rashid Salame fixat coronaskydd på pizzerian

Corona i Sjuhärad

Taxiförare utsatt grupp: Martin Johansson blev svårt sjuk i covid-19

”Varje passagerare på sjukresor skulle ha munskydd”

Ledare

LEDARE: M borde veta bättre

Moderaternas vägval är beklagligt. Sverige behöver en migrationspolitik som är både stabil och rättfärdig.

Borås

Hemvändare och semesterfirare – Landvetter vaknar till liv igen

Fler och fler ger sig iväg på semester och en del har lyckats ta sig hem efter att ha hamnat i lockdown utomlands.