Annons

Nedrustning av service på Tullen

För många gamla är det viktigt att man kan sköta sin posthantering på ett lättsamt sätt, menar Peder Fagerström
Insändare • Publicerad 5 november 2018
Detta är en personligt skriven text i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Lennart Magnusson

Det pågår en nedrustning av service i vissa stadsdelar. En av dessa stadsdelar är Tullen. Affärer, post, apotek, förskola, gymnasium, fritidsgårdar. Ja, listan kan bli ännu längre. Att vissa näringar måste flytta på sig har jag en viss förståelse för, men i en annan aspekt så har jag svårt att förstå eller hitta någon logik i att man tar bort en eller två verksamheter i en uppbyggd, fungerande organisation, det är inte försvarbart.

Tullens närbutik (med tidigare namn Tullens drugstore) har innehaft Postnords och Svenska spels uppdrag som ombud och innehaft de båda bolagens förtroende att föra deras verksamhet vidare.

Annons

Denna service har tagits över av en näringsidkare på Byttorp som utför posthantering och uppgifter för Svenska spel. För många gamla så är det av största vikt att man kan sköta sin posthantering på ett lättsamt sätt, i dag är man hänvisad till Byttorp, DHL Ramnaslätt eller Posten på Bockasjögatan. Inget av dessa alternativ är särskilt bekvämt om man ej har bil.

Det kan också nämnas att det emellanåt har varit väntetider på upp emot 30 minuter för att få ett ärende utfört nere på Byttorp, detta är inte acceptabelt. Nu får Postnord och Svenska spel tänka om och fördela var de ska ha sina ombud. Som det ser ut i dag skulle den stora vinnaren vara de boende på Byttorp och Tullen.

Ha även i åtanke att linjesträckningen av busslinje 2 ändrades, så att många som behöver ta bussen för att ta ut sitt paket nu får gå en avsevärd sträcka i sämsta fall, förut gick bussen kanske utanför dörren.

Bussbolaget som förordade en linjeändring menade att det var för trångt på Tollstorpsgatan, Karlsbergsgatan, samt Vintergatan.

Synnerligen dålig argumentation eftersom det i dag går stora turistbussar för att transportera Gånghesterskolans elever som tillfälligt är inhysta på tidigare Tullengymnasiet, och detta fungerar alldeles utmärkt.

Postnord, Svenska spel samt Västtrafik, skärp till er och se över er service. Vi är många som inte är nöjda.

Peder Fagerström

Tullen, kund i Tullens närbutik och bussresenär

Annons
Annons
Annons
Annons