Insändare: Vem flyttar till en by där skolan hotas?
Enligt nuvarande läroplan är det viktigt att ”i all undervisning anlägga ett övergripande perspektiv”. Man kan som i England lägga rörledningarna på utsidan av husen eftersom det då är enklare att laga rören när de fryser sönder, eller som i många svenska kommuner, centralisera skolorna eftersom eleverna då ges undervisning av högsta kvalitet i alla ämnen.
För de elever som inte fullt ut kan tillgodogöra sig undervisningen behövs stödåtgärder av högsta kvalitet. Speciallärare, personliga assistenter, psykologer, vakter med mera. Att pendla långa sträckor från hemmet till skolan är olämpligt för barn under tolv år.
Kommunerna har misslyckats med att skapa en skola som borde fungera som vilken arbetsplats som helst. Att trivas på jobbet och känna att man gör ett bra jobb är väl ett grundkrav för både lärare och elever?
Lärare som kan välja en ny karriär med bättre arbetsvillkor och lön lämnar problemskolorna. Att söka jobb som lärare på en nedläggningshotad skola är en kortsiktig lösning.
Elever vars föräldrar vill ge sina barn en bra skolgång ser över alla valmöjligheter. Men de lär inte flytta till en by vars skola är nedläggningshotad eller till en kommun som ligger illa till i skolrankningen.
M Nordevall