Insändare: Därför slopade vi brevinkasten
En insändarskribent kritiserar att det inte längre går att lämna sin deklaration i ett brevinkast vid Skatteverket. Vi förstår att det har blivit krångligare för den som är van vid att lämna sin deklaration på papper direkt till Skatteverket. Vi vill inte göra det krångligare att deklarera utan enklare. Trots det har vi tagit bort brevlådor och brevinkast och det är av säkerhetsskäl. Vi har haft incidenter där det stoppats ner saker som verkligen inte hör dit. Det har lett till att handlingar har blivit förstörda.
Även om cirka 6,4 miljoner kommer att deklarera digitalt i år, är det fortfarande många som föredrar papper och självklart ska de kunna lämna sin deklaration säkert.
80 procent av dem som deklarerar på papper skickar deklarationen med posten. Övriga besöker ett servicekontor under gällande öppettider, men vi kunde konstatera förra veckan att vår information inte var tillräckligt tydlig, eftersom alla inte kände till att inkasten var stängda. Vi tar till oss att informationen inte nådde alla och jobbar för att bli ännu tydligare.
Anna Sjöberg
Johan Schauman
deklarationsexperter, Skatteverket