Annons

Hur är det med BT:s miljöengagemang?

Borås Tidning • Publicerad 22 december 2017
Detta är en insändare i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Angående ledaren ”Klimatidioter…”, BT 12/12. Jag delar helt ledarskribentens åsikter, men när det gäller medias roll kanske BT skulle granska det egna innehållet när det gäller motorredaktionen. Regelbundet presenteras tester av nya bilar som jämförs med några konkurrenter.

Miljötänkandet lyser dock helt med sin frånvaro – det har kommit ett antal nya elbilsmodeller de senaste åren men dessa presenteras i stort sett aldrig eller redovisas inte som alternativ konkurrent till de presenterade fossilbilarna.

Annons

Som kuriosa kan dock nämnas att den senaste motorsidan hade en blänkare om Teslas nya roadster med formidabel prestanda och räckvidd, men i prisklassen två miljoner. Knappast något gemene man har råd med.

När jag nu ändå framför synpunkter på BT:s miljöengagemang: Jag antar att den vagnpark med BT:s VW Golf fossilbilar redan håller på att bytas mot e-Golf eller motsvarande och att ni installerar elbilsladdmöjlighet på er personalparkering – då är ni bättre än min arbetsgivare Västra Götalandsregionen, som inte har någon laddmöjlighet på lasarettet, vare sig på personal- eller besöks- parkeringen.

Hans Tygesen, med elbil sedan 3,5 år

Svar direkt: Insändarskribentens åsikter om våra motor-sidor är relevanta och vi har sedan en tid en diskussion med vår leverantör av det materialet om att i högre grad ta in miljöaspekten i de tester som görs.

Beträffande BT:s egen bilpark så är det korrekt att vi i dag inte har några företagsbilar med elhybridteknik, dock uppfyller de väl normerna för miljömärkning. Men lika självklart är det för oss att börja titta på elhybrider vid nästa byte.

Som insändarskribenten skriver är det inte bara att skaffa elbilar, vi måste också ha ordentliga platser för att ladda bilarna. Merparten av de parkeringsplatser som vi nu använder är inrättade på kommunens parkering, där finns tyvärr inga laddstolpar.

BT-huset byggs för närvarande om och i samband med detta kommer taket att utrustas med en solcellsanläggning vars kapacitet också kommer motsvara merparten av behovet i en framtida elbilspark. 

Stefan Eklund, chefredaktör

Håkan Palmborg, marknadsområdeschef

Annons
Annons
Annons
Annons