1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

En historisk dag – nu sänks bensinskatten

Nej, det är inte första april i dag. Däremot är det första juli. Och tack vare M och KD sänks faktiskt skatten på bensin och diesel just i dag, skriver Jan Ericson och partikollegor.
Foto: Andreas Hillergren

År 2017 togs tyvärr beslut i riksdagen att stödja S/MP-regeringens förslag att årligen automatiskt höja drivmedelsskatterna i takt med inflationen inklusive två procentenheter extra. Detta i stället för den tidigare årliga uppräkningen med endast inflationen.

Vi moderater (liksom Kristdemokraterna) anser att denna ”överindexering” är orimlig och därför föreslog vi i vår gemensamma budget för 2019 att denna extra skattehöjning skulle slopas från och med den första juli i år.

I och med riksdagens stöd till vår budget blir det nu så. Sänkningen är förvisso blygsam, cirka 15 öre, men det är första gången (rent av enda gången?) detta sker i modern tid.

Detta är en insändare i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på bt.se, appen MinBT och e-tidning alla dagar. 3 månader för endast 99 kr! (ord pris 597 kr)

quote
"Att försöka minska de globala koldioxidutsläppen genom att beskatta svenska bilister ännu hårdare är fullständigt orimligt om det är global effekt man vill uppnå.”

Dessvärre röstade en majoritet i riksdagen (S, MP, V, C och L) nyligen emot att permanent ta bort den så kallade överindexeringen. Risken är därmed uppenbar att denna återinförs vid nästa årsskifte. Men vi kommer att bemöta detta med mycket goda argument.

Myndigheten Trafikanalys har beräknat förhållandet mellan de skatter bilismen betalar och de kostnader bilismen medför i form av utsläpp, buller, olyckor och vägslitage med mera. Myndigheten uppskattar att bilismen i dag betalar 123 procent av sina kostnader.

Bilismen är alltså enligt statens egen myndighet en kassako för statskassan. Hela 60 procent av bensinpriset vid pump är ren skatt. Man kan ha olika åsikter om svensk klimatpolitik, men en sak är fullständigt klar – svenska bilister kan inte ensamma ta ansvar för världens utsläpp.

Sverige har redan världens i särklass högsta koldioxidskatt, samtidigt som 85 procent av världens totala utsläpp inte beskattas alls. Att försöka minska de globala koldioxidutsläppen genom att beskatta svenska bilister ännu hårdare är fullständigt orimligt om det är global effekt man vill uppnå.

Från moderat sida tänker vi ta striden mot nya skattehöjningar på bensin och diesel. Och vi kommer självklart att avvisa de föreslagna kraftiga försämringarna av reseavdraget.

Vi inser bilens betydelse för många människor, och vill att man ska kunna leva, arbeta och driva näringar även på landsbygden. Utan landsbygdsbefolkning kommer vi dessutom varken att klara livsmedelsproduktionen, sköta våra skogar eller ta hand om alla turister.

Utan bilen stannar Sverige!

Jan Ericson (M)

Sofia Westergren (M)

Lars Beckman (M)

Kjell Jansson (M)

riksdagsledamöter och initiativtagare till riksdagens bilnätverk

Läs mer

Herrljunga

Succé för Herrljungahäst – vann jättesumma i prestigelopp: ”Overkligt”

Här är historien bakom den osannolika framgångssagan – började med en tombolalott och en skvätt spermier.

Sport

Beskedet: Så länge blir Bernhardsson borta

Elfsborgsmittfältaren skadade sig i sin comeback i torsdags mot IFK Göteborg.

Recension

Hotet finns på hemmaplan i skickligt stillsam thriller

Mattias Edvardssons nya bok får recensent Mats Palmquist att hålla koll på sina grannar.

BT vid kusten

TV: Följ med BT till toppen av radiomasterna i Grimeton: ”Dödsvandringen”

En historisk vandring på världsarvet, precis som det var för mastarbetarna på 1900-talet.

Kind

Husbrand i Uddebo

Räddningstjänsten: "Ingen spridningsrisk”

Herrljunga

TV: Lösa kor längs vägbana: ”Är supernyfikna”

Ägaren och polisen har kontaktats.