Kräver säker övergång i Annelund
Annelund. Det visar sid dock att vägverket inte vill ha ett övergångsställe vid korsningen eftersom forskning visar att övergångsställen inte alltid ökar trafiksäkerheten utan ibland till och med försämrar den.
Då korsningen byggdes om gjordes upphöjningar på väg 182 med markerade platser för gångpassage, men inga markerade övergångsställen. Anledningen är den som beskrivs ovan. Trafikintensiteten på väg 182 är heller inte så stor att det finns behov av ett övergångsställe i korsningen utan att gående bör kunna passera på ett säkert sätt i alla fall. Med ett övergångsställe ökar, enligt vägverket, gåendes benägenhet att gå ut i vägbanan utan tillräcklig uppmärksamhet.
Eftersom bilister har väjningsskyldighet mot gående vid övergångsställen tror många gående att det bara är att kliva rakt ut i vägbanan utan att ha uppsikt på övrig trafik. Detta har medfört ett ökande antal olyckor och skador just vid övergångsställen. Vägverket vill därför vara restriktiv i var man placerar övergångsställen så att de hamnar där de verkligen behövs.