Annons

Fel på AC:n två gånger - bilköpare fick rätt hos ARN

En bilköpare i Herrljunga får rätt i Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, mot en bilhandlare angående en AC som varit trasig två gånger.
Herrljunga • Publicerad 4 mars 2010

Sommaren 2008 köpte en Herrljungabo en Ford Mondeo -02 av Lidköpings Biltjänst.

Efter 100 mil upptäckte köparen att bilens AC inte fungerade, men trots att firman vid köpet uppgett att AC:n inte ingick i garantin rekommenderade ARN att firman skulle stå för reparationen. Motiveringen var att säljaren inte kunde göra något undantag från garantin, eftersom det bryter mot konsumentköplagen.

Annons

Firman följde beslutet och lät en verkstad reparera felet. Men sommaren 2009 upptäckte köparen återigen att AC:n inte fungerade. Säljaren vägrade att stå för en ny reparation eftersom man ansåg att det handade om ett nytt fel som uppstått tretton månader efter köpet och därför inte omfattades av garantin.

ARN ger dock bilköparen rätt även denna gång och konstaterar att det är "övervägande sannolikt" att det handlar om samma fel som första gången och att bilfirman därför är ansvarig. ARN rekommenderar därför att Lidköpings Biltjänst betalar 7 500 kronor till Herrljungabon som kompensation för reparationen.

Niclas Sennerteg
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons