Annons
Nyheter

Fria vikter – ett lyft för träningen

Hantlar tar liten plats och tränar hela kroppen. Perfekt för den som vill träna hemma.
Nyheter • Publicerad 17 mars 2010
Gå inte ut för hårt. Anpassa vikterna efter din nivå.
Gå inte ut för hårt. Anpassa vikterna efter din nivå.Foto: Johan Engman/Scanpix
Personliga tränaren Linda Edengren tycker att träning med fria vikter ger en bra balans i kroppen. Dessutom tränas fler muskelgrupper på en och samma gång jämfört med när man tränar i en maskin.
Personliga tränaren Linda Edengren tycker att träning med fria vikter ger en bra balans i kroppen. Dessutom tränas fler muskelgrupper på en och samma gång jämfört med när man tränar i en maskin.Foto: Johan Engman/Scanpix

Men gå till ett proffs för starthjälp, tipsar personliga tränaren Linda Edengren.

Alla kan träna med fria vikter, det är bara att anpassa vikt och antal upprepningar efter de personliga förutsättningarna. Det menar Linda Edengren som är personlig tränare på PTkonsulterna.se och flerfaldig svensk mästare i bodybuilding.

Annons

– Men det är lätt att välja fel om man är nybörjare. Gå till en personlig tränare eller betala för en introduktion på ett gym, så får du all hjälp du behöver för att komma igång, säger hon.

Extra ekonomiskt blir det att köpa hantlar som man kan bygga på med fler vikter.

– När du blir starkare ska du öka vikten på hantlarna, då får du bättre resultat på träningen.

Framför spegeln

Tre eller fyra gånger i veckan är det dags att plocka fram vikterna – men låt de olika muskelgrupperna vila i 48 timmar mellan passen.

Den som vardagstränar för att bli stark och inte för att bygga muskler bör göra övningarna i tre eller fyra omgångar, så kallade set, med tio till tolv repetitioner per set.

– Men för att bli stor krävs många års intensiv träning och jättemycket jobb!

Linda Edengren tipsar också om att träna framför en spegel, då ser man fel som kanske inte känns. Komplettera viktträningen med kondition – en timmes promenad eller cykling om dagen för dig som sitter stilla på jobbet – så har du all vardagsmotion du behöver!

Anna Bratt/TT Spektra

anna.bratt@ttspektra.se

Fakta/Muskeln

Musklerna består av muskelfibrer som fäster vid skelettet med senor. Muskelfibrerna består av proteiner, som bildar hakar. När muskeln drar ihop sig hugger hakarna tag i varandra och dras ihop. Då förkortas muskeln och en rörelse uppkommer.

När du börjar träna kommer du snabbt att känna att du blir starkare - i början mest tack vare av att samarbetet mellan nerv och muskel har förbättrats. Efter en tids träning kommer även muskelfibrerna att öka i storlek och bidra till ökad muskelstyrka. (TT Spektra)

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons