Annons

Ge personalen inflytande i skolan

Var finns tilliten till skolpersonalen och varför misstror ni deras omdöme, undrar Bakbunden.
Insändare • Publicerad 4 november 2018
Detta är en insändare i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

I barn- och utbildningsförvaltningen i Marks kommun pågår toppstyrning. Strömskolan i Kinna har fått en tillbyggnad där skolpersonal varit delaktig i allt från bland annat VVS-ritningar, planlösning, färgsättning till färdig byggnad. Men när det kommer till att möblera klassrummen, där tar delaktigheten och samverkan slut och toppstyrningen slår till med full kraft då skolchef, förvaltningschef och rektor anser sig veta bäst.

I en pedagogs värld är VVS-ritningar inte särskilt intressant. Däremot hur och med vilka möbler man inreder ett klassrum, vad som fungerar för eleverna och inte, det har en pedagog full koll på. Att dessa chefer uppvisar noll förtroende för all den samlade kompetens som finns hos personalen, och sätter sina egna tyckanden och tänkanden främst, missgynnar inte bara pedagogernas arbetssituation utan även elevernas.

Annons

Det är pedagogerna och inte cheferna som ska bedriva verksamheten med eleverna. Pedagogerna vet vad som krävs för att skapa trygghet och studiero. Pedagogerna vet vad som krävs för att skapa flexibilitet i verksamheten. Pedagogerna vet vad som krävs för att utforma en inkluderande lärmiljö och också vad som fungerar mindre bra för eleverna, tro inget annat. Men var finns tilliten till personalen och varför misstror ni personalens omdöme?

Om man vill ha en frisk personal som stannar kvar i verksamheten behöver personalen känna att den har inflytande över sitt arbete, det gäller i alla yrken.

Vill man däremot att personalen ska sluta, så går man in och toppstyr i verksamheten, visar noll förtroende för medarbetarnas kompetens och omdöme och kör tilliten i botten. Skolchef, verksamhetschef och rektor – än finns chans att göra om och göra rätt. Det är ni som väljer.

Bakbunden

Annons
Annons
Annons
Annons