Annons
Nyheter

Sagolikt vackert i varje bildruta

Lånaren Arrietty är den senaste skapelsen från den legendariska japanska animationsstudion Studio Ghibli, grundad av Hayao Miyazaki (Spirited Away) och ansvarig för de flesta av de bästa tecknade långfilmer som någonsin gjorts.
Nyheter • Publicerad 4 november 2011
Den hjärtsjuke pojken Sho upptäcker att det bor en pysslingfamilj under golvet i hans hus.
Den hjärtsjuke pojken Sho upptäcker att det bor en pysslingfamilj under golvet i hans hus.Foto: Studios Ghibli
Arrietty är snart 14 år och följer med sin pappa på sitt första lån i den här nya Studio Ghibli-filmen.
Arrietty är snart 14 år och följer med sin pappa på sitt första lån i den här nya Studio Ghibli-filmen.Foto: Studios Ghibli

Den här gången står Miyazaki för manus, inte regi, men hans mästerliga handlag är ändå starkt närvarande i hela upplevelsen. Man skulle kunna välja ut varenda en av de dryga hundratusen bildrutorna filmen består av, rama in och betrakta som konstverk. Detaljrikedomen, färgerna, rörelserna - allt är sagolikt vackert.

Berättelsen är baserad på Mary Nortons bok Lånarna och handlar om en familj med småfolk som bor under golvplankorna i ett hus utanför Tokyo, där de lever på att låna livsnödvändigheter av människorna. Huvudperson är 14-åriga Arrietty, en schablonfri liten flicka med stort hjärta, och via hennes äventyr får vi betrakta omvärlden ur lilleputtarnas tio centimeter höga perspektiv.

Jämfört med flera andra Studio Ghibli-produktioner är den här mer västerländsk i stilen, vilket betyder mindre magisk surrealism och mer konventionellt berättande. Men det viktigaste finns bevarat, nämligen all den charm, fantasi och skönhet som man kommit att förvänta sig från dessa filmer.

Mats T Olsson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons