2012 års bästa enligt Fredrik Söderlund
1. POLIS
Regi: Maïwenn Le Besco
Hur hanterar du en vardag som dryper av orättvisor, övergrepp mot barn, byråkratiskt helvete och för få utrymmen att kanalisera din ilska på? Polis är inspirerad av verkliga händelser från barnskyddsroteln i Paris. Detta är på många sätt en plågsam filmupplevelse, lika fysisk som psykisk. Gripande och kompromisslös
2. TAKE SHELTER
Regi: Jeff Nichols
Domedagsprofetior, miljökatastrofer och paranoid schizofreni. Tvivlande familjefadern Curtis (en makalöst bra Michael Shannon) står fastkilad mitt i allt detta. Han plågas av mardrömmar och en manisk vilja att bygga färdigt sitt tornadoskydd i trädgården.Socialrealistisk skräckparanoia med sci fi-övertoner.
3. PALME
Regi: Kristina Lindström och Maud Nycander
Sveriges mest påkostade dokumentär är också en av landets bästa genom tiderna. En lika älskad som hatad man får här ett porträtt som både vägrar att skönmåla och spekulativt smutskasta. En lika genomgripande som grundligt vacker film för alla generationer.
4. VI MÅSTE PRATA OM KEVIN
Regi: Lynne Ramsay
Hyperestetisk skildring av ett hatiskt mor/son-förhållande, som till slut mynnar ut i en skolmassaker känns ännu mer svidande och angelägen efter det som hände i Connecticut. Tilda Swinton gör återigen en djuplodande rolltolkning i en film som badar i rött och frustration.
5. HOLY MOTORS
Regi: Leos Carax
Carax måste vara årets största comeback, 13 år efter konstporrfloppen Pola X. Holy Motors är underbart innovativt filmskapande om en man i en limousin som spelar flertalet olika roller. En konstnärligt klockren allegorisk episodfilm om människans olika mer eller mindre djuriska sidor, en storstad i konstant förändring.
Filmåret 2012
Året då queerfilmen (i irriterande brist på bättre genrebeskrivning) välkommet fick en säker plats på biorepertoaren. En grupp suveräna filmer diskuterade könstillhörighet, intolerans, manligt/kvinnligt, frihet och ett inre tvivel. Weekend, Laurence Anyways, Tomboy, Pojktanten och För dig naken för att nämna favoriterna.