Nyheter

H & M köper Fabric Scandinavien

Hennes & Mauritz köper det privatägda modeföretaget Fabric Scandinavien som driver butikskedjorna Weekday och Monki.
Nyheter • Publicerad 6 mars 2008

Tranåsföretaget designar och säljer även mode under flera egna varumärken som Cheap Monday.

Omsättningen väntas under räkenskapsåret 2007/2008 bli cirka 400 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande från H & M. Bolaget kommer att drivas vidare som ett fristående dotterbolag inom H & M.

H & M köper 60 procent av aktierna för 564 miljoner kronor kontant. I avtalet ingår också möjlighet/skyldighet att köpa resten av aktierna inom tre till fem år. Anställningsförhållandena för de omkring 300 anställda påverkas inte av affären.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.