Annons
Nyheter

Hemkört till dörren affärsidén

Hemkört.nu är det senaste nytillskottet bland distanshandelsföretag i Borås.
Nyheter • Publicerad 6 maj 2008
Skum och blöjor hör det som gäller när Borås får ett distanshandelsföretg till. Mikael Nilsson och Michael Rosenberg driver Hemkört.
Skum och blöjor hör det som gäller när Borås får ett distanshandelsföretg till. Mikael Nilsson och Michael Rosenberg driver Hemkört.Foto: Ingemar Brink

Hygienprodukter på nätet, körda hem till dörren är idén.

Det är mycket som ska till även när en nätbutik öppnas. Tekniken ska funka. Lagret är på väg in i lokalerna på Kyrkängsvägen i centrala Borås.

Annons

– Idag sen eftermiddag blir det premiär på nätet, lovar Michael Rosenberg på tidig måndag eftermiddag. Han är ena M-et som bildar företaget M2 som står bakom sajten. Mikael Nilsson är kompanjon.

På nätet har Hemkört funnits ett tag, men då bara med information och möjlighet att anmäla intresse.

– Vi villa testa vår idé. Responsen har varit stor. Runt tusen har anmält intresse, säger Mikael Nilsson.

Blöjor, bindor, rakgrejer, kondomer... Hemkört håller till längs hygienhyllan. Väl kända märken erbjuds.

– Kunden ska veta vad hon eller han får. Därför är det stora märken i sortimentet, säger Michael Rosenberg.

De båda M-en är nya i detaljhandel. De har jobbat ihop tidigare, känner varandra väl. Tillsammans ideade de kring affärsmöjligheter möjliga att starta företag kring.

– Att släpa hem blöjor är knöligt för många småbarnsföräldrar. Där såg vi möjligheter genom att organisera leverans direkt hem. Sedan så vi behov av kompletterande produkter och upptäckte andra möjligheter i hygienområdet.

Rakgrejsbolaget Wilkinson stötte boråsarna på av en tillfällighet. Det sortimentet passade in perfekt.

Med hjälp av lokala budfirmor ska paketen från Hemkört levereras direkt hem, utan bök med hämtning.

– Kunden står för det mesta av frakten, 100 - 150 kronor. Besked om totalkostnad ges direkt vid beställningen, då allt också betalas, säger Mikael Nilsson.

Annons

Bilfria och de som har en bit till stora butiker hör till kunder som M2 tänker sig.

Värvningspremier och abonnemang hör till marknadsföringsverktygen som ska användas. Rakblad, bindor, blöjor kan levereras i förbrukningstakt, typ månadsvis.

Priserna ska ligga på stormaknadsnivå, en del lägre.

Egna sparpengar har finansierat starten. Växer volymen snabbt behövs mer kapital.

– Det löser vi när när vi har en verksamheten igång som vi kan visa, säger Michael Rosenberg.

Ingemar Brink
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons