Vill ni förstöra Stadsparken?
Stadsparken i Borås är troligen den mest hotade 1800-talsparken i hela Sverige. Det var 1971 som man byggde Hallbergsbron (Skammens bro) för att leda trafiken genom Stadsparken. Parken skulle skövlas på fina delar av sitt trädbestånd och endast två små grönytor skulle finnas kvar.
När den första bron till stadparksleden byggdes 1971, utanför Grand hotell, började många invånare upptäcka vad som höll på att hända med deras stadspark. Fullmäktigeledamoten Per Olov Blom (C) lämnade en motion i ärendet. Han krävde igångsättningsförbund för stadsparksleden. Samtidig växte opi-nionen mot leden.
Vid en uppvaktning hos kommunalråden Fritiof Boo och Wilhelm Gustafsson överlämnades resultatet av aktionen med nära 25 000 namnunderskrifter. Den gången var det två kloka kommunalråd som förstod att stadsparksleden måste stoppas.
Nästa hot var rivningen av den gamla teaterbyggnaden, vilket också genomfördes. I november 1983 beslutade fullmäktige att teatern skulle rivas. För att undvika folkstorm revs den på efternatten till den andra söndagen i advent 1983.
För några år sedan var det åter dags. Då skulle badhuset byggas in i parken för att få ett grottbad. Detta skulle rasera hela Marie kulle och alla planteringar på och omkring den. Förhoppningsvis kan det vara avstyrt.
Nyligen, för bara några veckor sedan, lanserade sektionschefen på tekniska förvaltningen, Jan-Åke Claesson (C) ett förslag om att anlägga ett cykelstråk in i Stadsparken.
Vi kan se hur centerpartisten Per Olov Blom en gång räddade Stadsparken med alla namnunderskrifter. Nu är en cykelled i Stadsparken lanserad av samma parti. Det verkar som Centerns gröna profil flagnat.
Det verkar som om de styrande inte vill ha kvar Stadsparken eftersom man till varje pris hittar på allt möjlig för att sudda ut den som park. I andra städer slår man vakt om de historiska parkerna medan man i Borås, som bara har en 1800-talspark, försöker hitta på det mesta för att förgöra den som park.
I parken finns lekplats och det är möjligt för barnen att leka fritt i hela parken, där promenerar folk med rullator och alla andra som lugnt kan promenera i parken utan att riskera att bli överkörda av cyklister.
Vi såg att det var stadsarkitekten och gatuchefen som absolut skulle ha en trafikled genom parken 1971.
Hur är det med nuvarande stadsarkitekten och tekniska chefen när det gäller ingreppen i parken, har de lika stor förstörelselusta som dåtidens chefer eller vill de bevara den gamla fina 1800-talsparken? Och var finns de kloka kommunalråden idag?
Åke Johansson
stadsträdgårdsmästare i Borås till 2007