Debatt

Vi vill veta hur genuspedagogiken tillämpas i Borås

Slutreplik Artikeln publicerades
Foto: Larsen,Håkon Mosvold

Svar till Andreas Ekström (S), BT 11/2.

I en debattartikel den 8 februari riktade vi kritik mot den nya läroplanen i förskolan, som slår fast att förskolor ska arbeta med genuspedagogik. Den nya läroplanen, som gäller från och med den 1 juli 2019, togs fram på uppdrag av dåvarande utbildningsministern, Gustav Fridolin (MP). Vi kristdemokrater är tydliga i kritiken av att Miljöpartiets extrema teorier fått utrymme i läroplanen.

I vår artikel ställde vi en enkel fråga: Hur arbetar förskolorna i Borås för att implementera förändringen i läroplanen, specifikt avseende att förskolor ska ta ansvar för att ”motverka könsmönster” samt ”utmana barnen att bredda sina förmågor och intressen på ett sätt som går utöver könsstereotypa val”?

Vi blev minst sagt förbluffade av den replik som förskolenämndens ordförande Andreas Ekström (S) hade i Borås Tidning den 11 februari. Trots 2 000 tecken till sitt förfogande, gör han inte en tillstymmelse till att besvara vår fråga. Ekström försöker istället maskera sin brist på argument genom en uppsjö av vantolkningar. Det är naturligtvis en klurig politisk strategi, men inte särskilt förtroendeingivande.

Men det allra mest genanta för Ekström är att han försöker göra gällande att vi har felciterat läroplanen. Problemet med påståendet är bara att vi inte har felciterat läroplanen. Vi vill inte tro att Ekström har kommit med en medveten lögn, utan att han antingen läst fel eller helt enkelt inte läst igenom läroplanen i sin helhet. Oavsett orsak så ber vi honom läsa läroplanen en gång till. Det kan vara nyttig läsning för en ordförande i en förskolenämnd.

Lika förbluffande är det när Ekström förnekar förekomsten av genuspedagogik i läroplanen och hävdar att det är något som vi ”läser in”. Det blottar Ekströms okunskap om vad genuspedagogik är. Genuspedagogik är ett samlingsnamn för metoder som syftar till att synliggöra hur föreställningar om kön påverkar pojkar och flickors förutsättningar för lärande. Det är något som Ekström enkelt hade kunnat läsa sig till.

Vi har skickat in en interpellation till kommunfullmäktige där vi kräver svar på hur genuspedagogiken tillämpas i Borås stads förskolor. Tillämpningen är något som säkert är av intresse för såväl föräldrar som för oss kommunpolitiker. När Ekström ska svara på vår interpellation förväntar vi oss att han:

* Har fördjupat sig i innebörden av genuspedagogik och i läroplanen.

* Svarar på om han tycker att det är problematiskt att den fria leken i förskolan överlåts till barns egna intressen och val.

* Svarar sakligt på de frågor vi ställer i interpellationen.

Niklas Arvidsson (KD), kommunalråd

Gunilla Christoffersson (KD), ledamot, förskolenämnden

Helena Ishizaki (KD), ersättare, förskolenämnden

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.