Svik inte glesbygden och klimatet
Att enbart vara emot den s.k. pumplagen utan att vara för något annat konstruktivt är ett svek mot landsbygden och klimatarbetet. Och mot 130.000 bilägare som de senaste åren investerat ca 25 miljarder i bilar som körs på förnybara drivmedel.
Pumplagen har medverkat till att etanol (E85) finns på 1.300 bensinstationer. En investering på 50.000 – 500.000 kr per station, som finansierats helt utan statligt stöd. Dessutom finns ett hundratal påfyllningsställen för fordonsgas.
Vissa vill nu slopa nästa steg i utbyggnaden. Men argumentet att ett stopp hindrar macknedläggning i glesbygd är en felaktig slutsats då de mackar som säljer mindre än en miljon liter per år inte berörs av lagen.
Orsak till nedläggningarna är inte förnybara drivmedel utan oftast bristande lönsamhet i nuvarande verksamhet. Färre invånare och konsumenter har gjort en rad bensinstationer olönsamma.
Med macken försvinner ofta en del av den samhällsservice, t.ex. närbutik, spelombud, post och utlämningsställe för apotek och systembolag, som är viktig för att människor ska bo kvar. Försvinner macken så försvinner också en stor del av den servicen.
Och bättre blir det inte av att vägra glesbygdens bilister tillgång till förnybara alternativ. Att låsa fast dem till enbart fossila drivmedel är feltänkt inför den klimatomställning och de framtida prisökningar på bensin och diesel som är att vänta!
Utmaningen är istället att verka för att även landsbygden får tillgång till förnybara alternativ utan att försvåra fortlevnaden för de mackar som har möjlighet att stå emot dagens nerläggningsvåg.
Detta är den verkliga frågeställningen och den kan lösas relativt enkelt. Om vi bara vill!
Eftersom bensinbolagen knappast kan åläggas att ta samhällsansvaret att på icke-kommersiella grunder förse glesbygden med drivmedel, föreslår vi att pumplagen kompletteras med ett generöst investeringsbidrag till de tankställen som säljer under två miljoner liter per år när de installerar utrustning för förnybara drivmedel.
Om t.ex. 1.000 mackar skulle nyttja denna möjlighet för E85 handlar det om några hundra miljoner i statsstöd under tre år. En kostnad för en nationell infrastrukturutbyggnad som kan jämföras med att det årligen tankas diesel och bensin för över 100 miljarder kronor i Sverige.
Vi måste reducera vårt oljeberoende och utsläppen av de klimatpåverkande växthusgaserna i den takt naturlagarna och EU kräver. Energieffektiva fordon och engagerade konsumenter med tillgång till icke-fossila drivmedel som t.ex. etanol och biogas samt elektricitet från förnybara källor är en nödvändighet i denna omställning.
Nästan all etanol för E85 som säljs i Sverige idag kommer från Brasilien och är verifierat hållbar. Verifieringen – gjord av en oberoende tredje part – gäller arbetsförhållanden, ekologi och en fossil reduktion för etanolen på minst 85 procent jämfört med bensin.
Den svenska succén med miljöbilar, förnybara drivmedel och snabb minskning av fossila CO2-utsläpp framstår alltmer som ett internationellt föredöme.
I oktober var 85 procent av Saabs och 63 procent av Volvos försäljning i Sverige miljöbilar, som körs på förnybara drivmedel! På tre år har Sverige inom EU gått från de högsta till de lägsta fossila koldioxidutsläppen för nyinköpta bilar!
Låt oss inte spela bort detta momentum om syftet verkligen är att värna om landsbygden, klimatet, minskat oljeberoende och att utveckla Sverige som en framstående industrination i miljöteknik.
Anders Wijkman
EU-parlamentariker (kd)
ansvarig för Europaparlamentets förslag till hållbara kriterier för biodrivmedel
Per Carstedt
Ordförande BioAlcohol Fuel Foundation (BAFF)