Sätt in fler tåg på Boråsbanan
Mälardalen och Öresundsregionen har det satsats på effektiv tågtrafik. Mellan exempelvis Malmö och Helsingborg går det drygt 70 tåg en vanlig vardag. Mellan Borås och Göteborg, som är de största städerna Västra Götaland, är tåget näst intill obefintligt.
Man tycks inte intresserad av att marknadsföra tåget. Det är bara bussar som gäller. På tåget har man bättre utrymme om man vill jobba, större och bekvämare toaletter än på bussarna.
Om drygt ett år införs trängselskatt i Göteborg och då beräknas kollektivtrafikresandet öka kraftigt. Då kan det vara lämpligt att sätta in tåg en gång i timmen i varje riktning mellan Borås och Göteborg. Landvetter och Härryda samt Mölndals övre stationer återöppnas. I Härryda ansluter busslinje 511 mot Landvetter flygplats.
Järnvägen är enkelspårig men upprustad och fjärrblockerad ( tågtrafiken styrs från en driftledningscentral i Göteborg).
Som jämförelse är linjen mellan Malmö–Ystad–Simrishamn också enkelspårig och längs den sträckan är invånarantalet mindre än mellan Borås och Göteborg. Från den 15 augusti går tåg varje halvtimme dagligen mellan Malmö och Ystad samt en gång i timmen till Simrishamn. Det kommer att dröja innan Götalandsbanan är färdig. När den en gång blir färdig bör nuvarande Boråsbana användas för lokaltrafik.
I nordöstra Skåne och längs södra stambanan samarbetar man med näringslivet för att få ökad pendeltrafik. Det söks EU-bidrag till bland annat stationer. En station kostar någonstans mellan 25 och 30 miljoner kronor, men i Västsverige, framförallt längs Boråsbanan, är man inte intresserad.
I ett remissvar från dåvarande Vägverket i Skåne angående nytt trafikupplägg mellan Malmö och Kristianstad svarar verket: ”Tåg upplevs som bekvämare än buss. Järnvägens roll är att binda ihop regionens delar”.
I Härryda kommun pendlar 78 procent med bil till Göteborg. Att så många åker bil tyder på att något är fel med Västtrafik.
Härryda kommun har tillsammans med Bollebygd och Mark en stråkstudie om spårbunden kollektivtrafik, om en Boråspendel. Bland annat säger man att Göteborgsregionen upplever en stark befolkningstillväxt. Huvudstråk med kraftfull spårbunden kollektivtrafik är en förutsättning för livskraft och vitalitet. Vidare säger man: ”Satsningen på pendeltågstrafik är en nödvändighet för kommunernas möjlighet att ta sitt ansvar för en uthållig tillväxt”.
Det är på tiden att politikerna handlar och inte bara skriver artiklar och sitter i arbetsgrupper. Om inget radikalt händer riskerar Västsverige att hamna efter övriga regioner. Öresundsregionen är på mycket stark frammarsch.
Christer Wilhelmsson
Resenärsforum