Säkra kvalitén hos tolkarna
Professionella tolkar är en förutsättning för att rättssäkerhet och vårdkvalitet ska kunna upprätthållas i mötet mellan myndigheter och de personer som inte behärskar svenska tillräckligt bra. Samhället satsar varje år cirka 1 000 miljoner kronor på tolkning. Trots det saknas idag en offentlig tillsynsmyndighet med ansvar för att kvalitetsgranska de verksamheter som förmedlar tolkar. Det saknas också tillräckliga resurser för tolkutbildning och auktorisation.
Bristen på tillsyn, utbildning och auktorisation gör att mindre seriösa verksamheter idag får fritt spelrum på en marknad där priset på en levererad tolkning väger tyngre än dess kvalitet. Den bidrar också till att tolken får försämrade arbetsvillkor och minskade möjligheter till utveckling.
Språktolkservice är en konkurrensutsatt verksamhet, där större delen av alla tolktjänster upphandlats sedan mitten av 90-talet. Det har i de flesta fall medfört att det tolkföretag som lämnar lägsta pris får kontraktet. I vissa fall har flera leverantörer antagits och rangordnats, så att lägsta pris blir etta, näst lägsta pris tvåa och så vidare.
Det innebär att kunden, som exempelvis kan vara en vårdcentral, ett socialkontor eller en domstol, först måste vända sig till den förmedling som rangordnats som nummer ett, oftast den som lämnat lägst pris i anbudet. Om den förmedlingen inte kan leverera skall kunden vända sig till nummer två och så vidare. Det är ett mycket tidsödande och omständligt sätt att köpa tjänsten.
De pressade priserna innebär att de frilansande tolkar som tolkföretagen anlitar för varje år får lägre och lägre ersättning. Det finns cirka 900 auktoriserade tolkar i Sverige av totalt cirka 5 000 aktiva tolkar. Många av de auktoriserade tolkarna är inte villiga att arbeta för de mycket låga ersättningar som tolkföretagen erbjuder. Resultatet har blivit att endast tio procent av samtliga tolkuppdrag i Sverige idag utförs av auktoriserade tolkar.
Att marknaden delats upp på flera aktörer som underbjuder varandra i anbud och där den tolkbehövande myndigheten inte vet om företaget tillhandahåller kvalificerade tolkar eller ej är mycket oroväckande. I en upphandling är det lägsta priset den avgörande faktorn för att få leverera tolktjänster. Mycket liten hänsyn tas till hur bra tolkförmedlingen har varit på att leverera auktoriserade eller välutbildade tolkar vid tidigare kontrakt.
För att säkra kvalitén på de tolktjänster som levereras och samtidigt förbättra villkoren för den som arbetar som tolk förespråkar Tolkservicerådet att en statlig tillsyn över tolkförmedlingar införs. Sådan finns när det gäller sjukvård och skolor. Statlig tillsyn skulle medföra att de seriösa tolkförmedlingarna, vare sig de är offentliga eller privata aktörer, kan fortsätta att leverera kvalitetstjänster.
Eva Bernbro
ledamot i Tolkservicerådets styrelse