Annons

Regeringen har inte tappat greppet

Nej, regeringen har inte tappat greppet om järnvägen, vilket Anders Ygeman skriver i en replik till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (Borås Tidning 130130).
Debatt • Publicerad 11 februari 2013

Tvärtom vi har tagit tag i järnvägen och nu har kopplat greppet om ett sedan länge misskött järnvägssystem.

Ygeman skriver bland annat att det har ställts in tåg under vintern. För det första var det en ganska kraftig snöstorm under ett par dagar i december. Stormen hade återverkningar på tågtrafiken, men också på alla andra trafikslag. Tågtrafiken hade påverkats oavsett färg på regeringen. Sådan kraft hade stormen.

Annons

För det andra. SJ – inte rege-ringen – ställde in ett mindre antal tåg någon vecka före jul i syfte att säkra tågtrafiken under julhelgen. SJ fattade ett eget beslut som var välgrundat. Det var 180 avgångar som ställdes in av cirka 6 400 planerade avgångar under åtta dagar. Det motsvarar 2,8 procent av alla avgångar under perioden.

SJ skötte resenärernas ombokningar på ett bra och effektivt sätt och tågtrafiken fungerade mycket bra under julhelgen. Att man gör förebyggande åtgärder för att säkerställa att resenärer säkrare kommer fram under jultrafiken försöker Ygeman göra enkla politiska utspel på.

Vad gäller ekonomiska resurser så ligger vi nu väl i nivå med vad Trafikverket anser sig behöva för att klara underhållet och återta den sedan tidigare misskötta järnvägen. Socialdemokratiska regeringar avsatte inte tillräckliga resurser för underhåll under sin regeringstid. Det betalar hela järnvägsnätet priset för idag.

Den omreglering av underhållet som den socialdemokratiska Persson-regeringen inledde, för att släppa in privata aktörer, har lett till att pengarna för underhåll räcker till mer. Det var en bra förändring av Socialdemokraterna som då genomfördes. Idag får vi ungefär 25 procent mer underhåll för samma pengar än vi fick före omregleringen. Det vill tyvärr Ygeman nu riva upp.

Det stora problemet med social-demokratisk järnvägspolitik har genom decennier varit att det bara pratats utan att tillföra pengar till järnvägen. Vi har ökat det årliga anslaget för drift och underhåll av järnvägen med nära 4 000 miljoner sedan Ygemans parti hade ansvaret.

Vi har nu kopplat greppet om järnvägstrafiken och återuppbygger detta viktiga transportsätt.

Jan-Evert Rådhström (M)

vice ordförande Trafikutskottet

Jan Ericson (M)

riksdagsledamot Södra Älvsborg

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons