Rätt tolkning ger inte stöd för terror
Jag vill påstå att nästan alla texter kan användas som stöd för det man själv tycker, om man är på det humöret.
Men man kan ställa sig frågan om det är vad författaren försöker förmedla med sin text som är relevant, eller hur läsaren väljer att tolka texten. Men för alla som vill finna stöd i en text borde dess ärliga avsikt vara att försöka förstå vad författaren försöker förmedla. Mer om det strax. Först mer om farliga tolkningar.
Jag skulle kunna argumentera för att vår skolundervisning i form av att framställa big bang och evolutionsteorin som fakta, uppmuntrar tanken att dina egna idéer är mer värda än andras liv.
En slutsats man kan dra av nämnda skolundervisning är att vi existerar på grund av slump och tillfälligheter, utan mening, att vi människor inte är annat än en sammansättning av olika ämnen som samverkar med målet att överleva, att det enda som borde spela roll för oss är vad vi själva upplever den lilla tid vi lever och att vi inte har någon anledning att bry oss om andra, annat än om det råkar gagna vår egen livsform (oss själva).
Vilken fruktansvärd värld vi riskerar att få om alla människor verkligen levde ut den ändå ganska naturliga tolkningen. Betyder det att vi borde se med misstänksamma ögon på lärare, eller förbjuda undervisning om evolutionsteorin? Knappast.
Jag nämner detta då jag misstänker att syftet med humanisternas artikel var att misstänkliggöra Bibeln då den kan tolkas, och har tolkats på ett sätt som lett till kärlekslösa handlingar. Är Bibeln en text bland alla, som kan tolkas lite som man själv vill? Vilket budskap försöker Bibelns författare förmedla?
Vill man tolka Bibeln borde man lägga extremt stor vikt vid vad Jesus säger, den som enligt Bibeln borde kunna tolka Gamla testamentet bättre än någon, och själv borde säga väldigt relevanta saker om budskapet i Nya testamentet.
Jesus får frågan vilket det största budet är och svarar de som frågar att det som hela ”lagen och profeterna” (hela Gamla testamentet) vilar på är: ”Du ska älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd.” Och ”Du skall älska din nästa som dig själv.” (Matt 22:34–40)
Det är alltså grunden som ska finnas framför ögonen vid tolkningen av övriga delar av Bibeln. Det låter inte som något som leder till kärlekslösa handlingar såsom terrorism. Men säg att vi bestämmer oss för att tro att Jesus menar att ”vår nästa” bara är våra kompisar då. Vad skönt, då kanske vi kan skapa en grupp med ”de andra” som vi inte behöver bry oss om.
Läs då det Jesus säger i Matt 5:38–48 där han bland annat nämner att de som tror på honom inte ens ska hata sina fiender, utan älska dem och be för dem.
Med ovanstående som argument skulle jag vilja påstå att Bibeln inte ska ses som någon text som ger stöd för terrorism eller andra kärlekslösa handlingar. Kristna som lever enligt Jesu undervisning bör kännetecknas av kärlek till sina medmänniskor, inte främlingsfientlighet.
Alfred Carlsson