Debatt

Ledarsidan går vilse om turismen

Replik Artikeln publicerades

Svar till ledaren ”Vad gör vi när turisterna inte vågar komma”, BT 10/2.

Rubriken ”När turisterna inte kommer…” inleder Borås Tidnings ledarsida den 10 februari. Genom valet av rubrik visar ledarredaktionen att man missförstått en hel del. Sanningen är ju att turisterna kommer till Sverige. Och de blir fler och fler för varje år.

Den svenska turismexporten, alltså utländska besökares konsumtion i Sverige, har ökat med 255 procent sedan år 2000, vilket motsvarar en drygt dubbelt så hög ökningstakt som den samlade exporten av varor och tjänster i hela Sverige. Bara under 2018 uppgick turismexporten till 144 miljarder kronor. Dessutom väljer allt fler svenskar att semestra på hemmaplan.

Den bärande tesen i ledarsidans uppfattning om turismen och besöksnäringen är att dessa endast ska ses som ett mervärde till industrin, något att satsa på när andra näringsgrenar så att säga ”fått sitt”. Detta eftersom industrin, enligt ledarsidan, ”stannar kvar” och genererar tillväxt och skatteintäkter när turisterna sviker. I själva verket är det precis tvärtom – det är besöksnäringens företag som stannar kvar och inte flyttar till länder där det är billigare att producera när konjunkturen sviker eller strukturomvandlingar genomförs. Inte kan väl Sveriges utveckling från industri- till tjänstesamhälle och till exempel tekokrisen ha gått Borås Tidnings ledarsida helt förbi?

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Tyvärr stannar inte ledarsidans felaktiga påståenden vid detta. Vidare påstås att turismen medför ”olägenheter för de fast boende, såsom trängsel, höga ljudnivåer eller annat besvärande beteende”. Det är givetvis sant i någon mån för alla näringar, även den traditionella industrin, transportnäringen och handeln. Irritationsmomenten måste vägas mot samhällsvinsten i form av inte minst arbetstillfällen. Det är många gånger turism och besöksnäring som gör att människor kan fortsätta att leva och bo på landsbygden och i mindre städer och samhällen. Vad vore Ullared utan besöksnäringen? Hur stor roll spelar inte turismen (inte minst från Sjuhäradsbor) för de halländska kuststäderna?

”Sveriges nya basnäring förtjänar helt enkelt att behandlas som en sådan.”

Besöksnäringen är en oerhört viktig del av det svenska samhället. Näringen sysselsätter över 200 000 människor i hela landet och är Sveriges starkaste jobb- och integrationsmotor. Företagen inom besöksnäringen genererar intäkter till ett värde som motsvarar exporten av järn, stål och livsmedel tillsammans. Sveriges nya basnäring förtjänar helt enkelt att behandlas som en sådan. Även av Borås Tidnings ledarsida.

Jonas Siljhammar, vd Visita

Svar direkt: Visitas vd, Jonas Siljhammar, väljer att inte se den dagsaktuella utgångspunkten för den ledare han kritiserar, nämligen den högst påtagliga effekten av coronavirusets härjningar. Det är naturligtvis upp till honom. Att han dessutom vägrar att se att turismen, förutom det goda den för med sig, också medför betydande påfrestningar, det säger väl mest något om hur han ser på sitt uppdrag.

BT:s ledarredaktion

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.