Annons
Debatt

Låt fordonstillverkarna skapa framtidsbilen

I dag står vi mitt i resultatet av varslen på Volvo och den rådande fordonskrisen.
Debatt • Publicerad 27 november 2008

Detta gör att det strömmar en mängd åsikter och idéer fram om hur framtidens bil skall vara utformad. Generellt tycks uppfattningen vara att bilen skall vara liten och miljövänlig. Vi har också läst synpunkter om att den skall vara avskalad från så kallat ”lullull” och att produktionen ska vara energisnål och att materialen ska kunna återvinnas.

Få har åsikter om säkerhet och få nämner att fordonsstorlek varierar efter olika behov. I dagsläget finns det i princip ingen diskussion kring lastbilar, traktorer, bussar. Där är inte heller någon som talar om den stora mängd tvåtaktsmiljömonster av utombordsmotorer som finns på en stor del av våra fritidsbåtar.

Annons

När det gäller personbilar tror vi att det på verkstadsgolvet på Volvo finns en hög kompetens om hur framtidsbilen bäst skall utformas. Vi tror också att Volvo som företag har koll på vad marknaden i olika delar av världen efterfrågar. Problemet för Volvo handlar i hög grad om beroendet av exporten till Nordamerika där större bekväma bilar fortfarande efterfrågas. I framtiden är det i hög grad en fråga om att vinna marknadsandelar på andra marknader med ett koncept som efterfrågas och framtidsinriktat.

Miljöanpassning och inköpspris i konsumentledet är otvetydigt faktorer som spelar roll om nya marknadsandelar skall vinnas. Miljöanpassningen handlar väldigt mycket om att samarbete med forskningen, inte minst med Chalmers på hemmaplan. Det är lika betydelsefullt att på allvar se till hur politiken förhåller sig i energifrågan. Den politiska inriktningen är att energi baserad på fossila källor skall avvecklas, men takten är oklar. Frågan som ska ställas både till fordonsindustrin och till politiken är alltså hur länge fordon ska produceras vars motorer drivs på oljebaserade energislag såsom bensin, diesel och naturgas?

Med stor sannolikhet kommer framtidens energi för fordonsmotorer i hög grad vara elburen genom så kallad ”plug-in teknik”. På marknaden finns eller inom en snar framtid eldrivna fordon eller elhybrider, med varaktiga litiumbatterier. Räckvidden för denna typ av fordon kommer dock att vara begränsad, kanske 6–10 mil på en laddning. Det är transporter som fungerar bra i stadsmiljö, men omöjligt för längre transport.

Vi tror att det finns stora möjligheter att utan miljöpåverkan producera vätgas och bränsleceller i fordonet. I Sverige och andra delar av världen pågår forskning och utveckling kring vätgas som energibärare. Tekniken för att driva fordon med vätgas finns redan idag men behöver utvecklas och testas. Utsläppet blir enbart vatten och det är därför ett enastående drivmedel men det är långt kvar till en sådan eller liknande lösning finns i serieproduktion. För att gynna utvecklingen krävs att politiken både här hemma, i EU och globalt genom överenskommelser, är tydlig med att bana väg. Detta kan bland annat ske genom att ge forskningen goda förutsättningar.

Vi tror att det bästa receptet för fordonsindustrins kris idag är att politiken blir väldigt tydlig med att ange riktningen i energifrågan. Bilens tekniska lösningar och estetiska utformning klarar fordonstillverkarna bäst själva.

Sören Kviberg (v)

vice ordförande miljönämnden Västra Götalandsregionen

Kjell Eliasson (v)

regionautvecklingsnämnden Västra Götalandsregionen

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons