Lärarutbildningen håller hög kvalitet
För bara några dagar sedan erhöll vi i den nationella utvärderingen betyget ”mycket hög kvalitet”. I en annan nationell utvärdering av tidigare lärarstudenter som varit yrkesverksamma i minst två år har Högskolan i Borås tre gånger i rad placerat sig högst på rankningslistan. Detta har också lokala medier i Borås rapporterat om.
Det är lätt att ondgöra sig över de låga antagningspoäng som studenter i enstaka fall kan ha, som Lars Näslund gör på ledarsidan i BT (14/10). För Högskolan i Borås är det viktigare att kunna erbjuda utbildningar med god kvalitet och att de studenter som lämnar oss med godkända betyg ska vara efterfrågade på arbetsmarknaden och framgångsrika i sina yrken. Det är det som räknas. Att vi har lyckats i dessa avseenden, visar bland annat de nämnda utvärderingarna. Det är våra lärare, forskare och inte minst studenter som har åstadkommit dessa goda resultat. Det är deras prestationer som granskas i dessa sammanhang.
Att Högskolan i Borås utbildningar faller så väl ut i de nationella utvärderingarna förstärker uppfattningen att sambandet mellan (låga) poängtal från högskoleprovet och kvalitet på (blivande) lärare inte är så tydlig och enkel som några vill ge sken av. Respekten för läraren och ”dennes kompetens”, som krönikören vill värna om, beror på många olika faktorer, och knappast på antalet poäng i ett prov som görs innan studierna ens har påbörjats. Om man nu inte vill plocka politiska poäng i sammanhanget.
Att Högskolan i Borås massutbildar lärare i den skrämmande bemärkelse som krönikören målar upp är det inte tal om varken nu eller i framtiden. Lärarutbildningar innefattar nämligen även VFU (verksamhetsförlagd utbildning). Antalet VFU-platser på skolor och förskolor i vår region är begränsat, därför är även antalet lärarutbildningsplatser på högskolan begränsat.
Det väl organiserade samarbetet mellan högskola, skolor och förskolor är en av framgångsfaktorerna i våra lärarutbildningar. Lärarna gör ett mycket värdefullt och viktigt arbete varenda dag, samtidigt som de är med att utbilda våra blivande lärare. Dessa lärare förtjänar inte bara högre löner utan allas vår respekt.
Josefine Ljungblad
lärarstudent
Irene Arvidsson
biträdande prefekt med ansvar för pedagogiska utbildningar
Martin Hellström
professor och prorektor för Högskolan i Borås