Annons

Könskvotering är fel melodi för Mello

Melodifestivalen skall inte vara en fråga om könstillhörighet, kvotering eller missriktad feminism, anser sverigedemokrater.
Debatt • Publicerad 6 juli 2020
Detta är en opinionstext i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Med SVT:s nya regler hade inte Loreens ”Euphoria”, som vann både den svenska Melodifestivalen och Eurovision Song Contest 2012, ens fått vara med i tävlingen, konstaterar Michael Rubbestad och Angelika Bengtsson.
Med SVT:s nya regler hade inte Loreens ”Euphoria”, som vann både den svenska Melodifestivalen och Eurovision Song Contest 2012, ens fått vara med i tävlingen, konstaterar Michael Rubbestad och Angelika Bengtsson.Foto: JESSICA GOW / TT

Det spelar ingen roll vilket kön du har, alla är lika mycket värda”, säger SVT och inför krav på att du ska vara kvinna för att få delta i Melodifestivalen. Enda undantaget är om du är helt själv med att skriva text, musik och producera, då är det godkänt att du är av manligt kön.

Musik i allmänhet och melodifestivalen i synnerhet är något som ligger oss varmt om hjärtat. En folkfest där vi alla oavsett bakgrund och våra unika förutsättningar kan samlas kring vår kärlek till musiken. Oavsett om vi föredrar smäktande ballader, klassiska schlagerdängor, fartfyllda poplåtar eller elektronisk dansmusik finns det något för alla smaker och vi har alla våra minnen till varje refräng som etsat sig fast i våra sinnen.

Annons

Det enda vi oftast varit överens om är att ”fel låt vann”, vilket SVT genom åren försökt lösa genom införandet av först möjligheten för privatpersoner att få ringa in och rösta och nu på senare år via ”melloappen”, som nu dessutom viktas mot våra respektive ålderskategorier för att utfallet skall bli så rättvist som möjligt. En ständig utveckling till det bättre.

”Bekämpa inte könsdiskriminering genom att könsdiskriminera.”

Lika överens har svenska folket varit om att det bästa bidraget också är det bidraget som bör få vår röst. Aldrig har det varit aktuellt att värdera sin röst utifrån hur många personer som varit med och skrivit bidraget, vilket språk eller hudfärg kompositören har eller huruvida kompositören är pensionär eller inte. Precis lika ointressant är det huruvida personen som skrivit bidraget är en man eller kvinna.

Melodifestivalen handlar om musik och ingenting annat. Med dessa nya regler hade inte Loreens ”Euphoria”, som vann både den svenska Melodifestivalen och Eurovision Song Contest 2012, ens fått vara med i tävlingen. Detta då bidraget skrivits av kompositörerna Thomas G:son och Peter Boström. Enbart för att de har fel kön. Förra årets svenska bidrag ”Too late for love” med John Lundvik hade vi inte kunnat skicka till Tel Aviv för att landa på en femteplats, eftersom det är tre män som skrivit bidraget. Ska vi verkligen skicka ett annat bidrag att representera Sverige enbart för att SVT anser att kompositören har ”rätt” kön? Svaret är nej.

Bekämpa inte könsdiskriminering genom att könsdiskriminera. Bedöm en individ utifrån dess kompetens. I ett samhälle där vi genom århundraden kämpat för könens lika värde, ska vi då lyfta fram en människa för att den föddes som en kvinna och hålla tillbaka en annan för att denne föddes som en man? Nej.

Melodifestivalen skall inte vara en fråga om könstillhörighet, kvotering eller missriktad feminism. Melodifestivalen skall vara en folkfest som handlar om musik, glädje, samhörighet och kärlek. Även för män.

Michael Rubbestad (SD), kompositör, melloälskare och ersättare i kulturutskottet

Angelika Bengtsson (SD), schlagerfantast och ledamot i kulturutskottet

Annons
Annons
Annons
Annons