Kommunal snigelfart hotar tillväxten
Däremot så begränsas ofta problembilden till att vara något som drabbar den enskilde personen eller företagaren. Detta är förvisso sant, men de bristfälliga rutinerna medför också risken för att kommunerna förlorar viktiga investeringar och på så sätt även arbetstillfällen, något som de allra flesta kommuner anser sig vilja ha och prioritera högt.
I en global värld är konkurrensen om affärerna hård. Om expansion hindras i en viss kommun på grund av långa handläggningstider för att få tillstånd eller lov så finns risken att affären går till en annan kommun, ett annat län eller ett annat land. Detta leder till att färre företag väljer att etablera sig i en kommun med bristfällig företagarservice, vilket förstås leder till försämrade skatteintäkter och sämre välstånd.
Alla kommuner och län är inte dåliga. Många har mycket god företagsservice, med t ex en-väg-in till kommunen (sk företagslotsar), korta tider för handläggning av ärenden samt en god struktur för information som företagaren behöver. Andra prioriterar inte företagens behov lika högt och kan ha handläggningstider som handlar om år och månader istället för dagar. Näringslivets Regelnämnds granskning av kommunernas handläggningstider för vissa utvalda ärenden, visade det inte finns några samband som geografi, politiska majoritet eller storlek. Alla har samma regelverk att följa, men ändå kan två grannkommuner som i mångt och mycket är lika ha diametralt olika service för företagen.
Detta ger en situation som är både godtycklig och rättsosäker. Ta företagaren, som får förhandsbeskedet att handläggningen av ett tillstånd hos kommunen och länsstyrelsen kan ta 1,5 år. Han kan inte ta in offerter på entreprenaden för utbyggnad och kan således inte räkna på projektet. Eller industrin, som vill ha tillstånd för ny och större verksamhet. De tvingas tacka nej till stora beställningar i väntan på tillstånd och kanske förlorar den stora kunden för gott när de inte lyckas leverera. Under tiden plockar konkurrenterna i omvärlden hem order och affärer som de väntande företagen inte kan lägga anbud på.
Långa handläggningstider är alltså ett hot mot svenska företags konkurrenskraft. Det är inte rimligt att länsstyrelsen i Norrbotten tar 418 dagar på sig i genomsnitt för att handlägga ett överklagande av en detaljplan när Kalmar klarar det på 12 dagar. Eller att Malmö och Örkelljunga behöver mer än 10 veckor för att handlägga ett bygglov när Piteå hanterar det på 1-3 veckor och Göteborg på maximalt 6. Alla följer de samma regelverk, så den enda slutsatsen man kan dra är att kommunerna och länsstyrelserna på olika ställen i landet har en vitt skild syn på hur service till företagen ska prioriteras.
Om kommunerna och staten menar allvar med att vilja förbättra företagsklimatet, få fler investeringar och arbetstillfällen samt öka skatteintäkterna så är det verkligen dags att ta tag i de långa handläggningstiderna. Ansträngningar görs redan på sina håll, vilket förstås är bra, men det behövs även en insikt om att hela samhället drabbas av problemet.
Jens Hedström
vd Näringslivets regelnämnd