Har tappat greppet om järnvägen
Under hösten hävdade infrastrukturministern att vinterförberedelserna var de bästa tänkbara. Nu, en månad efter den första snön, när hundratals tåg ställts in och Riksrevisionen inlett en särskild granskning av tåg- och vinterkaoset, vet vi hur fel hon hade.
Järnvägens problem är uppenbara för alla utom infrastrukturministern, som konstaterat att vintertrafiken ”fungerat bättre än någonsin”. Det är tydligt att regeringen tappet greppet om järnvägen. Det är också bakgrunden till regeringens nederlag i riksdagen, senast i frågan om järnvägens bristande underhåll.
Att ministern istället för att presentera lösningar ägnar huvuddelen av sin artikel i BT 16/1 åt Socialdemokraternas infrastrukturmotion, förstärker bilden av en regering som tappat greppet. Låt mig bara konstatera att vår infrastrukturmotion fokuserar på en infrastruktur för framtidens jobb och klimat. Den bygger på det underlag som Trafikverkets kapacitetsutredning tagit fram och är finansierad till sista krona. Motionen finns att tillgå i sin helhet på riksdagens hemsida.
Detsamma kan tyvärr inte sägas om regeringens infrastrukturproposition. Regeringen når inte upp till den underhållsnivå som kapacitetsutredningen anser krävs för en fungerande järnväg. De närmaste åren saknas mellan 400–500 miljoner kronor om året. Det leder till att de största underhållsentreprenörerna nu varslar anställda om uppsägning.
Regeringen har fått skarp kritik från Riksrevisionen för att ha fattat beslut på bristfälliga underlag. Det gäller inte minst de nya järnvägarna där regeringen väljer gårdagens teknik, vilket även gör satsningen dyrare. Regeringen saknar dessutom stöd i kapacitetsutredningen för förslaget.
Att den svenska järnvägen har stora behov av både ökad kapacitet och kvalitet är uppenbart sedan länge. Vintervädret i december har inneburit hårda prövningar för både arbetspendlare och industrins godstransportköpare. Vi vill i motsats till regeringen tillföra de pengar som krävs för ett fungerande underhåll, men pengar räcker inte för att lösa järnvägens problem. Sverige har världens mest fragmentariserade järnvägssystem och Europas missnöjdaste resenärer.
Därför behövs det en grundlig genomlysning av järnvägens funktionssätt, något som riksdagen nu tagit initiativ till. Förhoppningsvis kan en sådan genomlysning leda fram till en samsyn om järnvägens organisation. En sådan samsyn vore en välbehövlig nystart, till fromma för Sveriges hårt prövade järnvägsresenärer.
Anders Ygeman (S)
ordförande för riksdagens trafikutskott