Har regeringen glömt Västsverige?
Ostlänken, som är en 15 mil lång dubbelspårig förbindelse för snabbtåg mellan Järna och Linköping, får 30 miljarder. Resterande 5 miljarder skall användas till en dubbelspårig järnväg Mölnlycke–Rävlanda–Bollebygd. Banan kommer att ansluta till Landvetters flygplats. Mölnlycke–Bollebygdsbanan beräknas kunna tas i bruk år 2024 alltså om tolv år.
Av investering i nya banor går alltså 86 procent till Stockholmsområdet (Ostlänken) och endast 14 procent till Göteborgsområdet. Ostkustbanan och Södra Stambanan är prioriterade järnvägssträckor när det gäller de 20 miljarderna till ökat underhåll. Kommer det att bli några pengar över till Västsverige? Det förefaller som om vi i Västsverige får nöja oss med en bråkdel av de 55 miljarder som regeringen satsar på järnvägen.
Att investera 5 miljarder kronor i en ny järnväg mellan Mölnlycke och Bollebygd och låta Boråspendlarna åka större delen av sträckan till Göteborg på den gamla enkelspåriga och krogiga banan, löser inga problem. Bussen kommer även efter år 2024 att vara snabbare än tåget. Att bygga sträckan Borås–Göteborg i etapper är som om man byggt en del av Öresundsbron och sedan låtit resenärerna ta färja den återstående biten tills hela bron blivit färdigbygd.
Även efter 2024 kommer det enklaste sättet att nå Göteborg för en boråsare att vara att ta bilen. Samma sak för resenärer till Landvetters flygplats.
Varför låter man inte besluta om att bygga en höghastighetsbana hela vägen Göteborg–Landvetter–Borås?
Företagarnas infrastrukturgrupp har tidigare redovisat ett förslag om att bygga en höghastighetsbana Göteborg–Landvetter–Borås till Herrljunga, där den ansluter till västra stambanan upp till Stockholm.
Erik Nilstad
Företagarnas infrastrukturgrupp