Annons

Har arbetsgivarna inget socialt ansvar?

När tidigare kunnig personal ersätts med annan personal i form av billigare arbetskraft, vilket drabbat lageranställda på Nelly, då borde man ta sig en djup funderare över vad samhällsansvar egentligen innebär, skriver Piotri Neto.
Debatt • Publicerad 12 april 2011

Den 1 mars var det dags för det logistikinriktade bemanningsföretaget Logent att ta över hela lagerverksamheten på det expansiva mode- och näthandelsföretaget Nelly.com.

Tanken var naturligtvis att hela den delen av verksamheten skulle bli modernare och mer kostnadseffektiv. Men detta skulle såklart få sitt pris. Många Nellytrogna ungdomsarbetare (även äldre vuxna) blev oroliga för sitt arbete. Men inte minst förda bakom ljuset.

Annons

I början av februari så hade all lagerpersonal på Nelly fått reda på att man beslutat att lägga ut hela sin lagerverksamhet på ett annat företag.

Bemanningsföretaget byggde upp en bild för de anställda att bara ett fåtal personer skulle tvingas att lämna sina arbeten. Men det var i slutet av månaden som bomben kom. Logent skulle nu så småningom anställa folk från det statliga bolaget Samhall, ett bolag vars uppgift är att få ut personer med funktionshinder och nedsatt arbetsförmåga på arbetsmarknaden.

En central del i Samhall är att man tror på alla människors lika värde, och man har därför en stark etikpolicy. Företaget påpekar också att man inte tar uppdrag där det rör sig om att ersätta varslad personal (I detta fall rör det sig dock inte om varsel, utan om man får förnyat kontrakt eller ej). Men i praktiken så kommer det att innebära samma sak. Nytt folk i lokalen, och gammalt folk som tvingas gå. Detta är vad man kan kalla för dubbelmoral på hög nivå.

När den regionansvarige Logentchefen Anna Singer fick frågan varför de skulle anställa folk från Samhall gavs följande svar: Vi har ett bra samarbete med Samhall och tar också ett samhällsansvar.

När tidigare kunnig personal ersätts med annan personal i form av billigare arbetskraft, då borde man ta sig en djup funderare över vad samhällsansvar egentligen innebär.

All heder åt Logent som försöker få ut dessa människor på arbetsmarknaden. Men när man ?istället ersätter, och inte tillsätter som i detta fall, är det inget annat än oetiskt och oansvarsfullt.

All kritik tycks hittills ha riktats mot bemanningsföretaget. Men i grund och botten så är det ändå Nelly.com (en del av Cdon Group AB) som har gett arbetarna kalla handen. Det skulle vara väldigt förvånansvärt ifall de inte visste vad som skulle hända med sin tidigare personals framtida anställningar.

Trots den ganska så rejält påökade bemanningsstyrkan från Samhall, så fanns fortfarande förhoppningar hos de flesta att de skulle få ett förnyat kontrakt.

Den 22 mars var dagen som man spänt hade väntat på. Det var då som man efter ett personligt möte skulle få reda på ifall ett nytt kontrakt var aktuell eller inte.

Sorgligt, men inte så oväntat vid detta lag, blev det ett inte ett förnyat kontrakt för många av oss. För vissa kom det som en chock. Främst för dem som jobbat där relativt länge och ändå haft ett gott anseende på arbetsplatsen.

Annons

Stämningen var dålig och arbetsviljan likaså. Vissa människor till och med grät.

Hur kan man på ett så oansvarigt sätt avvisa folk från deras levebröd? Har man som arbetsgivare inget som helst socialt ansvar?

Piotri Neto, 19

tidiagare Nellyanställd

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons