Annons
Debatt

Fyra ingångar till en krog med bara ett bord

Bil Swedens Jessica Alenius (BT 3/11) gör ett desperat försök att rädda sin dyra motorväg i Stockholm, förbifarten, som kommer att innebära att 25 miljarder av skattebetalarnas pengar slösas bort.
Debatt • Publicerad 6 november 2008

Bil Sweden försöker inte längre ens låtsas som att vägen löser några som helst trafikproblem, utan försvaret går nu vid att vägen kanske inte kommer att ställa till alltför stor skada. I alla fall inte om vi i stor skala går över till elbilar.

Alla vet att det inte går att bygga bort trafikträngseln i Stockholm. Att bygga fler infartsvägar till ett begränsat vägutrymme är som att bygga fyra ingångar till en restaurant som bara har ett bord. Det kommer inte att lyckas.

Annons

Återstår då för Bil Sweden att hoppas på att problemet med utsläppen ska lösa sig av sig självt. Bil Sweden säger att vi i ”under förbifartens livslängd” ska åka elbilar. Med detta menar de tiden fram till 2080. Men klimatproblemen måste lösas nu, i början av detta sekel, inte i slutet av det.

Klimatet kräver att vi minskar koldioxidutsläppen från trafiken med 50% till 2020. Detta kräver att pengarna som Bil Sweden vill satsa på förbifarten istället satsas på kollektivtrafik, vilket Bil Sweden motsätter sig starkt. Med den linje Bil Sweden förespråkar kommer andelen bilåkande att öka från 39% till 50% till år 2030 medan andelen resande med kollektivtrafik minskar. Detta går givetvis stick i stäv med klimatmålen och leder till ökade utsläpp även med en viss andel miljövänliga bilar i bilparken.

De bilar Bil Sweden lovar ska åka på förbifarten om sextio eller sjuttio år, plug in-hybrider och elbilar finns knappt på marknaden idag. De kan börja smyga sig in på marknaden strax innan 2020 då de kanske kommer att utgöra 5-10% av personbilarna, men en mindre andel av den totala trafiken. Några lastbilar drivna på el finns inte ens på ritbordet idag.

El bör användas effektivt. Tåg, tunnelbana och spårvagn vida överlägsna elbilar i fråga om transportkapacitet uttryckt exempelvis i personkilometer per kilowattimme. Det är energismart att åka tillsammans vilket inte Bil Sweden vill prata högt om. De är en lobbyorganisation som får betalt för att öka bilåkandet, det är deras enda mål.

Karin Svensson Smith (mp)

Ledamot riksdagens trafikutskott

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons