Annons

”Eventstaden Borås” saknar en strategi

Mode och kultur är idag det som Borås till största delen marknadsförs med, och de senaste åren har även en vision om ”Eventstaden Borås” fått fäste.
Debatt • Publicerad 22 juli 2014
SM-veckan i Borås.
SM-veckan i Borås.Foto: Lennart Magnusson

Redan idag har Borås en rad stora evenemang inbokade och genomförda, men majoriteten av dessa är svåra att få att återkomma, exempelvis då många sportarrangemang bygger på att man är på olika orter.

Nyligen har SM-veckan genomförts i Borås, något som vi till stor del får tacka våra fantastiska föreningar för. Men veckan skulle aldrig ha kunnat genomföras om inte grundförutsättningarna i Borås hade funnits.

Annons

Dessa förutsättningar har vi näringslivet att tacka för. De som bedriver hotell- och restaurangverksamhet är avgörande för att Borås ska vara en lämplig kandidat till att arrangera större evenemang. Tyvärr är detta något som glömts bort i den förda politiken. I vissa frågor är man till och med rent destruktiv mot dessa verksamheter. Ett bra exempel på detta är frågan om krogarnas öppettider, där näringslivet inte ens fick yttra sig under remissrundan.

Det saknas en hållbar strategi för Borås som eventstad. Just nu är det sport som gäller, tidigare var det fullt ös för att etablera Åhaga och imorgon är det kongresshuset som ska säljas in. Ärligt talat förstår jag inte vad som sker eller vad man vill.

Jag tror att drömmen om ”Eventstaden Borås” skulle bli realistisk om man satte sig ner med företagarna och diskuterade vad som är bäst för dem och för staden, snarare än att låta Ulf Olsson bygga ett kongresshus för att cementera sin plats i stadens historia.

Marcus Nilsen (FP) kandidat till kommunfullmäktige

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons