En skola med kvalitet måste få kosta
En stor del av denna besparing, ca 6 miljoner, beror dock på kostnadsökningar som ligger utanför skolans kontroll och är därmed faktorer som skolans verksamhet inte kan påverka, nämligen:
– 3,1 miljoner p.g.a. ökade kostnader i samband med Tranängskolans ombyggnation.
– 1,5 miljoner p.g.a. ökade kostnader i samband med det nya avtalet om skolskjutsar.
– 1,5 miljoner p.g.a. ökade energikostnader.
Bildningsnämnden begärde tidigare i höst ett tillskott av kommunstyrelsen på 1,5 miljoner för att täcka de kostnader som tillkom p.g.a.. det nya avtalet om skolskjutsar men fick endast 700.000 i tillskott av kommunstyrelsen.
Vi som representerar de båda fackförbunden i Tranemo som organiserar lärare tycker att det var bra att bildningsnämnden begärde mer pengar av kommunstyrelsen, men om kostnaderna ökar med 7 miljoner räcker det inte att skjuta till 1,5 miljoner, än mindre 700.000 om man vill upprätthålla en god kvalitet inom skolan. Problemet är att dessa resterande dryga 6 miljoner måste tas från verksamheten. Med andra ord måste kommunen säga upp ett antal anställda inom skolan, d.v.s. följden blir att undervisningen får en sänkt kvalitet. I Lärarförbundets årliga undersökning klassas Tranemo som en av de 20 sämsta skolkommunerna i landet. Att i detta läge från politiskt håll belasta skolan med ytterligare besparingar klingar falskt hos oss lärare, som fortfarande är måna om att ortens ungdomar skall få en bra skolgång.
Dessutom har skolan ett uppdrag från staten som är reglerat i läroplanen och där kan man läsa bl.a. följande:
Alla som arbetar i skolan skall
– Medverka till att utveckla elevernas känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för människor också utanför den egna gruppen,
– i sin verksamhet bidra till att skolan präglas av solidaritet mellan människor,
– aktivt motverka trakasserier och förtryck av individer eller grupper och
– visa respekt för den enskilda individen och i det vardagliga arbetet utgå från ett demokratiskt förhållningssätt.
För att skolan skall kunna uppnå dessa mål måste det finnas personal i skolan som har tid att se och möta varje elev. Om de föreslagna besparingarna måste genomföras får det effekten att det blir färre vuxna i skolan som kan arbeta för att dessa mål uppfylls.
Vidare ligger det ett förslag till Kommunfullmäktige om en ny bildningsplan där man kan läsa följande:
– Alla elever blir sedda och respekterade.
– Alla elever känner trygghet, tillit och trivsel.
– Alla elever får den hjälp de behöver
Ovanstående mål är väsentliga delar i skolans uppdrag. Vi anser att dessa mål blir omöjliga att uppnå med de besparingskrav som finns inför 2009.
Med anledning av bildningsnämndens besparingskrav vill vi ställa följande frågor:
– Är det verkligen rimligt att kommunens barn och ungdomar skall betala kommunens investeringar med en försämrad skolgång?
– Är det rätt väg att gå att dra ner på skolans resurser om man vill satsa på framtiden för det uppväxande släktet och/eller att locka hit nya invånare?
– Är det rimligt att de ökande energikostnaderna i omvärlden skall försämra barnen och ungdomars skolgång i kommunen?
Vårt svar på ovanstående frågor är ett klart Nej! Det är enligt vår uppfattning orimligt att låta kommunens barn och ungdomar får en sämre skolgång för att täcka detta underskott. Vill politikerna i Tranemo kommun ha en skola med hög kvalité och där eleverna uppnår de mål som är fastställda nationellt och lokalt måste man våga skjuta till de medel som behövs för att upprätthålla en god kvalité. Vår allas framtid ligger i att barnen får en bra undervisning.
Christofer Ramsing
Lärarnas riksförbund
Daniel Rundgren
Lärarförbundet Tranemo