Det finns ingen rätt tolkning av Bibeln
Enligt Matteusevangeliet:s 22:a kapitel skall jag älska min ”nästa” som mig själv. Nästa är en översättning av ”reyacha” som betyder ungefär ”av samma börd”, i sammanhanget ”jude”. Passagen är med ett modernt ord etnocentrisk.
Enligt femte kaptilet bör jag dock även älska min fiende (Breivik?) lika mycket som mig själv och ge förtryckare vad de önskar. Solklart?
Mellan dessa passager visar Jesus ofta en aggressiv och oförlåtande sida som fördömer hela städer för att de inte slagit honom följe, angriper marknadsstånd med egentillverkat vapen eller berättar ”symboliska” berättelser med blodigt och brutalt innehåll. Redan i sjätte kapitlet pratar Jesus svartvitt om hedningars tomma ord och synagogornas hycklare. Visst känns det som om kärleken väntar?
Bibeln är en boksamling med många författare och många olika åsikter, inte ett sammanhängande budskap bestående av två lösryckta meningar. Idén att det finns en rätt tolkning av dess helhet är lika vilseledande som att förväxla naturkunskap med etik på det sätt som Carlsson varnar för.
Bibelns budskap för den som söker ett sådant, är vad de tar med sig då de läser den. När Carlsson vänder sig till mig tar han specifikt upp passager han tycker låter bra och hoppar över dem som låter illa. Varför? Därför att Carlssons känsla för vad som är rätt och fungerar inte kommer från Bibeln och han vet redan att andra människor förmodligen känner som han själv gör.
Det finns bättre sätt att söka svar på frågan ”hur bör jag handla?”. Genom kunskap tar vi lärdom av dem som kommer före oss, genom empati och förnuft kan vi anpassa oss inför nya utmaningar, genom erfarenhet kan vi se vad som fungerar, genom skrift och ord kan vi förmedla detta som kunskap för efterlevande.
Medan vi lever kan vi föra ett öppet samtal med meningsmotståndare i syfte att söka rätt tillsammans snarare än att få rätt. Vi gynnas nämligen mer av fred och samförstånd än av fejd med de människor som delar vårt gemensamma livsöde. Det behöver man varken vara kristen eller svensk för att förstå.
Men att slippa fejd är inte det enda skälet till att vända sig till sina grannar. Medmänniskor skänker en mening och ett sammanhang som inte kan ersättas.
Vissa har dock hamnat på kant i sin relation med sin omgivning. Är kärlek det frö du vill så i världen, Carlsson, så ge dem din hand, inte en bibel.
Staffan Bengtsson
Humanisterna Sjuhärad