Debatt: Polisen bör stå för tryggheten – inte ersättas av vakter
Alliansens företrädare har en mycket naiv syn på människans grundläggande behov. Hade de politiska prioriteringar istället handlat om människors behov, så hade det resulterat i lägre kriminalitet och samtidigt bättre förutsättningar för alla att ”leva ett gott liv”, och inte bara för vissa.
Att med ordningsvakter upprätthålla lag och ordning och skapa trygghet för stadens näringsidkare i så kallade Lov 3-områden är en genväg som lätt blir en senväg. Detta påvisar Moderaterna i en annan artikel i BT med rubriken ”Moderaterna vill sänka skatten med 27 miljarder”, angående partiets ekonomiska vårmotion.
För 27 miljarder får vi cirka 1 000 poliser till som kan patrullera på våra gator och torg. Detta bidrar till ett tryggare samhälle och skulle innebära att ta politiskt ansvar och skydda samhällsmedborgarna. Detta genererar även skatteintäkter som kan gå till skola, vård och omsorg, sjukhus med mera. Naturligtvis räcker det inte, men det är en början.
Att göra det ännu svårare för dem som står längst bort från arbetsmarknaden, att korta ner tiden för a-kassaersättning samt sänka ersättningsnivån, löser definitivt inte problemen utan skapar bara mer otrygghet. Det är faktiskt företagen som säger upp anställda. Och att sedan säga att det skall löna sig att arbeta, hur går det ihop? Vart tog tryggheten vägen för dessa människor, kan man undra.
Vi som arbetar behöver inga skattesänkningar. Alla, även arbetslösa, barn och pensionärer, vill ha trygghet både nu och i framtiden – och det måste vi alla hjälpa till med.
Transportarbetareförbundet hävdar att det är polisen som skall stå för lag och ordning på våra gator och torg i vårt samhälle. Bevakningspersonal kan hjälpa till, som vi skrev tidigare i vår debattartikel, men vi behöver faktiskt ge bevakningspersonal bättre utbildning samt skapa trygghet för våra medlemmar och anställda. Alla, även bevakningspersonal, vill gärna komma hem till sina nära och kära efter arbetspassen.
Sven Sawatzki, Svenska Transportarbetareförbundet avd. 17
Ulf Stigsson, Svenska Transportarbetareförbundet avd. 17