Annons

Coca-Cola varken torrlägger Indien eller mördar fackföreningsledare

Jag har svårt att se det negativa i att företaget Coca-Cola bidrar till sysselsättning och ekonomisk utveckling i 200 länder där vi sysselsätter omkring en miljon människor, skriver informationschefen Peter Bodor i ett svar till krönikören Tomas Plogvall.
Debatt • Publicerad 13 februari 2008
Coca-Cola finns nästan överallt på jorden. Här svalkar sig sudaneser i Khartoum med vad krönikören Tomas Polvall beskriver som färgat sockervatten.
Coca-Cola finns nästan överallt på jorden. Här svalkar sig sudaneser i Khartoum med vad krönikören Tomas Polvall beskriver som färgat sockervatten.Foto: Scanpix

Jag blev minst sagt förvånad när jag råkade läsa Tomas Polvalls svador om Coca-Cola i Borås Tidning 2/2. Naturligtvis är det bra med debatt och att folk har åsikter, men vore det inte bra om de grundades på fakta? Det är lite ironiskt att Tomas Polvall anklagar oss för propaganda och lögn, samtidigt som hans ”artikel” bara upprepar gamla myter och osanningar.

De två allvarligaste anklagelserna är att företaget skulle ha orsakat vattenbrist i Indien samt ha anlitat paramilitära grupper för att mörda fackföreningsledare i Colombia. Om Tomas Polvall hade brytt sig om att undersöka fakta hade han ganska snabbt kunnat få reda på att detta inte är sant. ?

Annons

Ministern för vattenmiljö i Indien fastslog förra året att Coca-Colas fabriker inte bidrog till sjunkande grundvattennivåer, det beror snarare på övrig industri och jordbruket samt att nederbörden har minskat. Sammantaget står den totala dryckesindustrin i Indien för en försvinnande liten del (tror det är 0,02%) av vattenförbrukningen. Coca-Cola har också förbundit sig att ge tillbaka allt vatten vi förbrukar. Redan nu återvinner vi mer än 1/3 av allt vatten vi förbrukar i Indien och målet är inte bara att bli vattenneutralt utan att bidra med rent vatten.

Coca-Cola har mottagit flertal utmärkelser, bland annat från Röda korset, och även miljöpriser för sitt vattenmiljöarbete i Indien.

Det är tyvärr inte i alla länder det är lika självklart som i Sverige att vara fackligt aktiv. Det sker varje år övergrepp och våld mot fackliga representanter runtom i världen och en av de mest utsatta länderna är Colombia, där ibland upp till 300 personer årligen mördas i sådana sammanhang, vilket naturligtvis är fruktansvärt. Också anställda vid Coca-Colas anläggningar har tyvärr varit utsatta för våld och till och med mord. Men Coca-Cola har av flera oberoende domstolar och instanser funnits oskyldigt till att ha medverkat till mord, våld, eller att på något sätt förfölja fackligt engagerade. Faktiskt är omkring 30% av Coca-Colas anställda i Colombia fackligt anslutna, medan snittet för landets företag ligger kring låga 4%.

Tomas Polvall filosoferar vidare kring världens orättvisor och det hemska i att vi marknadsför våra produkter med hjälp av reklam där vi till exempel visar ”unga vältränade människor”, och att vi hävdar att man blir glad av att dricka goda drycker och vara tillsammans med människor man tycker om. Jag har svårt att se det negativa i det. Jag har också svårt att se det negativa i att företaget Coca-Cola bidrar till sysselsättning och ekonomisk utveckling i 200 länder där vi sysselsätter omkring en miljon människor. Hjälper människor till utbildning, rustar upp skolor, hjälper entreprenörer att starta egna företag o.s.v. I Sverige är vi ca 800 anställda som trivs och är stolta över sin arbetsplats. Huvuddelen av verksamheten finns i Jordbro, utanför Stockholm, och Haninge kommun höll på att gå i konkurs innan vi etablerade oss här. Sedan dess har fler företag kommit hit, utflyttningen har vänts till inflyttning och vad jag vet är det en välmående kommun och det är på liknande sätt som vi bidrar till andra samhällen runtom i världen.

Är vår dryckesproduktion en bisyssla, som Tomas Polvall skriver? Nej, men att göra rätt för oss är inte bara en förutsättning för oss att få bedriva vår verksamhet, det är något vi tror på väldigt starkt.µ

Peter Bodor

informationschef Coca-Cola Sverige

***

Svar: Cary Fowler, ekonom vid FN-kommissionen för undersökning av transnationella företag, har skrivit om de katastrofala följderna av att företaget i fattiga länder med massiv propaganda lyckats få människor att dricka deras färgade sockervatten. På ett sjukhus i Zambia hade hälften av de intagna barnen diagnosen ”Fanta baby.” Liknande tecken på undernäring på grund av konsumtion av Coca-Cola och Fanta har blivit kända i Brasilien, Mexiko och andra fattiga länder.

I Coca-Colas propaganda kan man läsa att företaget arbetar aktivt för att ”skydda och bevara miljön.” För att tillverka en liter Coca-Cola används flera liter rent vatten. För att få tillräckligt med vatten måste företaget borra så djupt att det uppstått brist på vatten i hundratals samhällen som ligger i de områden där Coca Cola produceras.

Annons

Protesterna mot Coca-Colatillverkning i Indien har vuxit till en omfattande och framgångsrik proteströrelse. I mars 2004 tvingades fabriken i Plachimada i delstaten Kerala stänga.

Enligt Coca-Colas reklam ska vi alltså bli ihågkomna för det vi gör. Låt oss hjälpas åt för att Coca Cola ska bli ihågkommet för vad företaget har gjort i Indien, Columbia och en lång rad andra länder.

Coca-Colas informationschef i Sverige skriver att ”det är bra med debatt.” Jag skrattade högt när jag läste det. Varför känner sig informationschefen tvingad att debattera? Förmodligen för att företaget känner sig pressat av de många protesterna. De har inte bara ägt rum i fattiga länder. Många universitet och skolor i USA har bojkottat företagets produkter.

Tomas Polvall

frilansjournalist

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons