Annons
Debatt

Björn Wahllöf: I have a dream

Borås Tidnings tidningschef Jan Öjmertz (JÖ) har i en intressant krönika på ledarsidan (BT 16 nov) lanserat idén om en modern spårvagnslinje från Pinocchio till Boråsparken (Djurparken).
Debatt • Publicerad 21 november 2008

En lysande och hållbar idé enligt min mening som borde utredas ordentligt inte minst ur miljösynpunkt. Som bekant innebär spårbunden eldrift i princip 0-utsläpp till den känsliga miljön i Borås med risk för inversion.

JÖ radar upp flera positiva satsningar i centrum som Sandwalls plats, Knalletorget och Hötorget. Visst har det blivit bra! Nu kommer även Arvid Knöppels Knallestaty att få en hedersam placering på Knalletorget. Den som ska ha all äran för denna idé är Reimar Westerlind som i flera år sakligt påpekat detta för tröga beslutsfattare. Äras den som äras bör – Reimar anser jag som en självklar invigare av statyns nya placering.

Annons

JÖ borde också lägga till Ica:s satsning på en stor Maxibutik på Trandö. Detta är enligt min mening den bästa ekonomiska satsning Borås stad någonsin gjort. Boråsarna fick snyggat upp det ”skräpiga” och miljöbelastade Trandö till en stor modern och välplacerad butik i sydvästra Borås. Därtill räckte pengarna till att i princip bygga upp ett modernt Servicekontor med flera byggnader på Pantängen. Visst har det blivit bra! Detta genomfördes under ett enormt motstånd från socialdemokraterna och vänstern. Hoppas att boråsarna kommer ihåg detta 2010.

Vi får heller inte heller glömma Åhaga där privata intressenter satsade ofattbara 38 milj.

Vad jag förstår är JÖ skeptisk till att ”borra en höghastighetsjärnväg under staden”. Så även i ledarkrönikan 5 okt.

Idén om att dra Götalandsbanan i tunnel under I 15 och hela vägen till Rångedala med undantaget av stationsområdet är enligt min och partiet vägvalets mening en ovanligt dålig och kostsam idé. Därför reserverade sig vägvalet som enda parti i kommunstyrelsen mot projektet att ”försköna motorvägen” som sammanlagt kostar skattebetalarna i Borås runt 40 miljoner och Vägverket lika mycket. Vi anser att det är en lysande idé att i stället dra motorvägen i en sydlig förbifart tillsammans med planerade R 27 av miljö och säkerhetsskäl, och att nuvarande R 40 genom Borås får ge plats åt Götalandsbanan. Följande måste seriöst utredas innan satsningar på motorvägen:

– Hur mycket har tung trafik statistiskt ökat på R 40 både före och efter Annelundsmotet de senast 10 åren?

– Vilka farliga transporter går på R 40 genom centrala Borås, och hur farliga är dessa?

– Redovisa ”Worst Case” – alltså värsta tänkbara konsekvenser av en kemolycka.

– Redovisa miljöutsläppen av trafiken på R 40 jämfört med om Götalandsbanan går i R 40- korridoren.

– Redovisa bullernivåer för både alternativen

JÖ kommenterar också storsatsningen på en galleria på Viskaholm, Borås Wäfveris lokaler vid Krokshallstorget. Enligt min mening finns det inte plats för ytterligare ett affärscentrum i Borås om det blir affärssatsning också i Industrifilters gamla lokaler vid avfarten (R 40) till Sjömarken – Sandared. Ska vi handla ihjäl oss? Alltså en dålig idé.

Annons

Satsa istället på att glasa in gågatan!

Denna enorma lokal på Viskaholm skulle passa utmärkt till en megakyrka med en inglasad stor pyramid på taket. (Kristallkyrkan?) Jag tror nämligen på en enorm kristen väckelse i Sverige – då behövs stora lokaler. Här kan också Borås Arena vara en stor tillgång. Ett kristet megamöte kan i OAS-rörelsens regi slå publikrekordet på Arenan! Visst kan kristenheten i sann enhet samlas till en sådan vision? Det har väl skett mirakler i Guds rike förr? Jag tror att boråsarna genom den ekonomiska härdsmälta vi nu upplever får syn på att det finns andra värden i livet än det materialistiska . Tryggheten för framtiden finns i tron på Jesus Kristus!

För att verkligen sätta Borås riktigt på kartan, varför inte låta ändstationen på Öjmertz ”hypermoderna spårvagnslinje” vid Djurparken få bli startpunkten till en berg- och dalbana i megaformat in och över Djurparken? Det finns flera exempel i USA på sådana anläggningar!

Björn Wahllöf

Vägvalet

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons