Annons
Debatt

Billigare körkort ger fler unga jobb

I slutet av 80-talet hade 75 procent av alla mellan 18 och 24 körkort. Idag är siffran nere på drygt 50 procent. Bland jobben som utannonseras på Arbetsförmedlingen krävs körkort i 60–80 procent av fallen. Därför presenterar vi ett antal förslag som skulle göra körkortet billigare.
Debatt • Publicerad 12 november 2012

Fördelarna med att ha ett körkort är många. Inte minst i Sjuhärad med många mindre orter och mycket landsbygd är körkortet och bilen ovärderliga verktyg för att klara vardagen. För unga och arbetslösa kan ett körkort vara nyckeln till ett första jobb. Trots det ser vi en utveckling där allt färre, särskilt unga, har körkort.

I slutet av 80-talet hade 75 procent av alla mellan 18 och 24 körkort. Idag är den andelen nere på drygt 50 procent. Ett av skälen till det är sannolikt de stora kostnader som är förknippade med ett körkort. Kostnader som ökat rejält under de senaste åren.

Annons

Idag kostar ett körkort i genomsnitt 15 000 kronor. I botten finns kostnaderna för de obligatoriska momenten såsom halkbana, riskutbildning, teoriprov och uppkörning. Utöver detta tillkommer bl.a. körlektioner, teoriutbildning, avgifter till myndigheterna och kostnader för privat övningskörning.

Utvecklingen blir särskilt allvarlig när man ser till värdet av ett körkort på arbetsmarknaden. Bland de jobb som utannonseras på Arbetsförmedlingen krävs körkort i 60–80 procent av fallen.

Inom vissa yrken, såsom taxi, posten och hemtjänsten, är körkort närmast en självklarhet för att få jobb. Samtidigt visar siffror att ungefär hälften av alla arbetslösa i åldrarna 18–24 saknar B-körkort. Något som i princip innebär att det är väldigt få jobb som utannonseras som alla de utan körkort har möjlighet att söka. Detta ger lite perspektiv i debatten om den höga ungdomsarbetslösheten.

I en tid då ungdomsarbetslösheten redan är alltför hög måste vi våga ompröva våra tidigare uppfattningar och koncentrera oss på att sänka trösklarna in på arbetsmarknaden.

Därför presenterar vi ett antal förslag som skulle göra körkortet billigare.

Riskutbildning 1 bör ingå i skolplanen för gymnasiet. Utbildningen har visat sig ha mycket goda effekter på riskmedvetenhet vid bilkörning. Riskutbildningen är en utbildning som borde vara en självklarhet för alla.

Översyn av de administrativa kostnaderna och avgifterna vid körkortstagning. Många av myndigheternas avgifter är alltför höga, rimligen långt över självkostnadspris. Körkortstagning får inte bli en kassako för ansvariga myndigheter.

Körkortslån. Genom att erbjuda unga lån med låg ränta kan man göra det möjligt för fler, oavsett ekonomisk bakgrund, att ta körkort.

Handledarutbildning bör subventioneras. Genom att övningsköra privat blir den totala körkortskostnaden ofta mindre. Därför bör vi uppmuntra till privat övningskörning genom att subventionera den obligatoriska handledarutbildningen.

Effektivare kontroll av landets körskolor. Idag är kontrollen av körskolor bristfällig. Att rekommendera elever att ta fler lektioner än nödvändigt ska inte accepteras. Kontrollen och insynen i körskolebranschen måste bli bättre.

Annons

Halverad moms på körlektioner. Utbildning har traditionellt länge varit momsbefriad i Sverige. Trots detta lade man till moms på körlektioner 1996. Ett minskat momspåslag skulle sannolikt ge lägre priser.

I Sjuhärad är körkortet och bilen en nyckel för många för att kunna klara vardagen. För andra, särskilt unga och arbetslösa kan körkortet vara en nyckel till jobb. Det får vi aldrig glömma.

Anton Abele

riksdagsledamot (M)

Jan Ericson

riksdagsledamot (M)

Oliver Öberg

ordförande Moderata Ungdomsförbundet Södra Älvsborg

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons