Annons
Debatt

Betyg och bedömning och kanske dömd

Skolan skall ge skriftliga omdömen från år 1. Skolor och kommuner arbetar med att ta fram mallar och kriterier.
Debatt • Publicerad 21 november 2008

Borås kommun har kommit med ett förslag. Jag har tagit del av förslaget och jag måste säga att jag häpnar över vad några i kommunen åstadkommit. Det må vara så att det finns olika uppfattningar om betyg eller omdömen skall finnas och hur de skall vara utformade. Det får finnas gränser på vad man presenterar. Jag antar att det är pedagoger som utformat Borås förslag.

I förslaget finns uttrycket ”riskerar att inte nå”. I vilka sammanhang används riskera?

Annons

Riskera används oftast i sammanhanget ”Fara”. Synonymer är: ta en risk, våga, äventyra, sätta på spel, vedervåga, satsa, chansa.

Skall föräldrar och barn i år 1 mötas i ett samtal med ett sådant besked. Skall barnet uppfatta i sitt första omdöme i skolan att det är i fara?

Att några barn av olika anledningar inte når målen faller inom den normala variationen och har inget med en fara överhuvudtaget att göra.

I förslaget står också prognos att inte nå målen. Synonymer till prognos är: förutsägelse, framtidsutsikter, förväntad utveckling, chanser, utsikter, perspektiv, scenario, kvalificerad gissning, spådom.

Skolan skall bedöma hur en elev presterar i förhållande till ett antal kända kriterier. Den bedömningen skall göras i det ögonblick som omdömet sätts. Skolan skall inte ha några förutfattade meningar om en elevs prestationer i framtiden. Det är inte skolans uppgift och det är inget som är efterfrågat. Jag undrar var det står någonstans i lagtext eller författningar, att skolan skall bedöma en elevs framtida prestationer.

En elev skall bemötas av objektiv fakta och inte av spådom. Pedagogers uppgift är att i alla lägen vara ett föredöme och ett stöd för alla elever i deras väg till kunskap. Det arbetet skall bygga på respekt, objektivitet och ett gott omdöme. Att använda orden riskera och prognos hör inte hemma i ett sådant sammanhang.

Skolan har hamnat i en situation där man glömt bort att alla elever kommer till skola med olika erfarenheter.

I skolan skall alla vid samma tidpunkt nått ett förutbestämt mål i sin kunskapsinhämtning oavsett förutsättningar.

Skolan borde titta på exemplet ”att ta körkort”. En del kör upp som privatister, någon behöver 6 lektioner andra 10-20 lektioner. Det är inget som förefaller onaturligt. Ingen döms efter den omständigheten. Man blir bedömd på sina kunskaper efter kända kriterier i just den stund man kör upp. De flesta klarar till slut sitt körkort. Här har vi individualitet när den är bra.

Per Skansvik

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons