En skurk som imponerar
Det finns en passage i Puccinis opera Tosca som jag alltid ser fram emot. Det är när den slemme polischefen Scarpia avslutar första akten med att sjunga om hur han ska manipulera Tosca till underkastelse. Puccini har verkligen laddat den här scenen med åtrå, hat och makt och han låter avslutningsvis kören dundra in med en sällan skådad kraft för att tillsammans med den sångare som gör Scarpias roll attackera publiken så att nackhåren reser sig.
I Göteborgsoperans aktuella uppsättning är det Anders Lorentzon , basbaryton från Ambjörnarp, som gör Scarpia och han gör nämnda scen med den äran – scenen blir en höjdpunkt här också.
Hela föreställningen är för övrigt mycket bra. Italienske regissören Lorenzo Mariani , till vardags vid operahuset i Palermo, har gjort en stilren och utsökt väl berättad Tosca, den här gången placerad i 30-talets Rom.
Ingela Brimberg briljerar i titelrollen, både med sin gestaltning och sin sång, och så Lorentzon, då – han är lysande, som sagt. Jag var där i fredags och då var Tomas Lind, som normalt sett gör den stora manliga tenorrollen Mario Cavaradossi, sjuk. I hans ställe fick vi höra italienske tenoren Valter Borin . Han gjorde ett heroiskt välklingande inhopp, belönades med jublande ovationer och levererade, som tack för det, ett applådtack så grandiost utfört som bara en italienare kan?