Webb-tv: Barnmodeller sökes

I går hade Holvik reklambyrå drop-in-casting för barn och många föräldrar kom för att få sina barn fotograferade.
Borås • Publicerad 31 mars 2008
Intresset var stort när Holvik reklambyrå fotade barnmodeller.
Intresset var stort när Holvik reklambyrå fotade barnmodeller.Foto: Lars-Åke Green

Sås på tröjan efter dagis. Tur att mamma har en extra tröja med sig.

Ombyte - ja. Barnmodell - nej.

– Det gick inte så bra. Axel ville inte, säger Terese Gedda efter försöket.

I går hade Holvik reklambyrå drop-in-casting för barn. Många föräldrar kom för att få sina barn fotograferade. Några var Jonny och Elizabeth Algotsson. Sönerna Christoffer, 9 och Sebastian, 7 har varit barnmodeller tidigare i en norsk modekatalog. Men för lillebror Benjamin, 2, är det premiär att bli testfotograferad.

Det är inga problem. Han sitter snällt och håller upp sin lapp med sitt namn och klädstorlek.

– Det är kul om vi kommer med, säger Christoffer.

Terese Gedda har med sig barnen Edith, 4 och Axel, som snart blir 2. Hon byter tröjan på Axel eftersom det är sås på den.

– Axel har fotat tidigare för Kappahl. Han var väldigt bra då.

Från Kappahl fick Axel 1000 kronor för en bild. Alla pengar han tjänade har föräldrarna satt in på sparkontot.

– Det får väl gå till körkort eller något annat när han blir äldre.

Men idag är Axel inte pigg på att bli fotad. Han vill helt enkelt inte hålla lappen med sitt namn på. Då är det roligare att leka i trappan utanför. För storasyster är det inga bekymmer.

– För mig är det här en rolig grej. Jag skulle aldrig tvinga barnen att ställa upp om de inte vill, säger Terese Gedda.

Frida Hagman på reklambyrån väljer ut barnen som ska fotograferas till en katalog för barnkläder.

– Jag tittar så att barnen passar bra ihop och att de är i olika åldrar. Vi söker charmtroll med olika utseende, till exempel rödhåriga, mörka, barn med lockigt hår och ljusa. Ja, alla möjliga barn.

Arvode för barnen som får uppdraget är cirka 500 kronor i timmen.

Snezana Bozinovska
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.