Viaredsföretag kräver bättre linjer
De tre företagen utgör Borås största privata arbetsgivare, Redcats Nordic och Ericsson har cirka 1 000 anställda, SP närmare 700 anställda i Borås. SP har cirka 40 medarbetare som dagligen pendlar med buss från Göteborg.
Nu agerar de tre företagen gemensamt mot kommun och region för att pendlingsmöjligheterna ska bli bättre.
– Vi har fått information från medarbetare att det blivit försämringar för dem som pendlar till Ramnaslätt och Västeråsen, säger Anita Olson. Vi upplever att flexibiliteten hos Västtrafik inte är så stor.
Samtidigt som linje 100 gjort det betydligt lättare för många att pendla mellan Göteborg och Borås och de som arbetar på sjukhuset fått en direktlinje upplever de som arbetar på Viared, Sandlid och Västeråsen att det blivit sämre.
Linje 101 har bara två turer morgon och eftermiddag som går in till Västeråsen, de som åker klagar på att bussarna ofta är överfulla och att det tar lång tid då bussarna går in i Bollebygd.
– Vi är stora arbetsplatser och måste kunna erbjuda vettiga pendlingsmöjligheter, nu tar många bilen från Göteborg, säger Anita Olson. Det är en del i att vi skall bli attraktiva och få personal. Bor man på rätt sida i Göteborg kan det vara en avgörande faktor att det fungerar att pendla med buss.
– Får jag önska fritt skulle jag vilja ha en direktlinje mellan Nils Ericsonsplatsen och Viared, Ramnaslätt och Västeråsen.
– Vi ser Borås och Göteborg som en gemensam arbetsmarknad när vi rekryterar och på längre sikt påverkar detta våra möjligheter att attrahera arbetskraften, säger Johnny Eriksson, personalchef på Redcats Nordic.
Företagen har kontaktat planeringssekreterare Peter Skoglund på stadskansliet och han tycker att det är ett bekymmer att de är missnöjda.
– Det här är viktiga företag för Borås och frågan är om det inte skulle behövas en direktbuss. De har uttryckt att det är ett bekymmer att få kompetent personal och det är illa.
En möjlighet är fler turer med linje 101 eller extraturer som inte går in i Bollebygd. Men det finns en risk att Borås får betala, menar Peter Skoglund.
Nej, några kommunala pengar blir det inte, säger kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson (S).
– Kommunen för över nästan 100 miljoner kronor i skatteväxling till Västtrafik när de tar över. Men det är väldigt viktigt med bra kollektivtrafik och vi får ta en diskussion med regionen. Linje 100 ska vi inte förändra, men kan vi visa att det finns underlag är en linje liknande den till sjukhuset intressant.
I dagsläget ser inte affärsområdeschef Camilla Holtet på Västtrafik att det möjligt med fler turer.
– Jag förstår tanken, men i dag finns inte underlag, men på sikt kan det vara motiverat med en linje.
Hon berättar att man tittat på att förbättra stadstrafiken från Borås till Viared nästa år men detta prioriterades inte i budgeten.
Direktbuss mellan Göteborg och Borås resecentrum. Går mellan 04.45 till 02.40 vardagar. Var tionde minut i rusningstrafik, annars var tjugonde minut. Färre turer lördagar och söndagar.
Buss mellan Göteborg och Borås. Går mellan cirka 05.00 till sen kväll vardagar. Fler turer under rusningstrafik, färre på helger och lågtrafik. Går in i Bollebygd. Två av morgonturerna och två av eftermiddagsturerna går in till Sandlid och Västeråsen.
Två morgonturer och två eftermiddagsturer mellan Göteborg och sjukhuset i Borås.