Annons

Västsvenska företagare gör avstamp för klimatet

Klimatförändringen utgör den största utmaningen samhället stått inför – men för medvetna företag också en oerhörd möjlighet att både göra goda affärer och spela stor roll i omställningen.
Så löd två slutsatser på ett västsvenskt företagarmöte, initierat av företagsledaren Pontus Cornelius och med Johan Rockström som dragplåster.
Göteborg • Publicerad 3 oktober 2019 • Uppdaterad 7 oktober 2019
Stygga temperaturkurvor: Professor Johan Rockström hade med sig helt färska forskningsnyheter om klimatförändringen till det västsvenska eventet i Göteborg. Han dolde inte sin uppfattning att det är näringslivet som står för rörelsen i omställningsarbetet, så här långt.
Stygga temperaturkurvor: Professor Johan Rockström hade med sig helt färska forskningsnyheter om klimatförändringen till det västsvenska eventet i Göteborg. Han dolde inte sin uppfattning att det är näringslivet som står för rörelsen i omställningsarbetet, så här långt.Foto: Jan Lindsten
Initiativtagaren till sammankomsten, Pontus Cornelius, koncernchef för Ernströmgruppen, gladdes över att 400 företagare och ägare ville lyssna till senaste nytt inom klimatvetenskapen och diskutera hur omställningen kan fungera som en gigantisk affärsmöjlighet.
Initiativtagaren till sammankomsten, Pontus Cornelius, koncernchef för Ernströmgruppen, gladdes över att 400 företagare och ägare ville lyssna till senaste nytt inom klimatvetenskapen och diskutera hur omställningen kan fungera som en gigantisk affärsmöjlighet.

– Vi har jobbat länge med de här frågorna, men jag ville sprida och bredda diskussionen om klimatet utanför våra egna nätverk. Och intresset är stort, vi har till och med fått de tre storbankerna att samarbeta.

Det sa Ernströmgruppens koncernchef Pontus Cornelius, uppvuxen i Borås och sedan många år bosatt i Göteborg, strax innan konferensen inleddes på torsdag middag.

Annons

Med namnet på mötet, Gothenburg Climat Awarness Initative, vill han betona företagens ansvar för att göra sin del i klimatomställningsarbetet.

Och åhörarna blev snabbt upplysta om hur oundvikligt och brännande nödvändigt detta är. Professor Johan Rockström, numera chef för tyska Potsdams klimatforskningsinstitut, äntrade scenen och hade färska forskningsnyheter att förtälja.

– Vi ser inte någon ändring av riktningen av utsläppen ännu, och det är riktigt bekymmersamt. För det återstår enbart 550 miljarder ton av jordens utsläppsbudget för kol. Och den nås inom tolv år med de trender vi har nu, sa han något dystert.

Men tillade strax, mer positivt, att han såg ”en stor del av lösningen sittandes i det här rummet.”

BT fick en kort pratstund med honom i en paus.

– Ja, allt fler såväl multinationella företag som mindre bolag förstår att det inte bara är nödvändigt att lösa klimatkrisen, utan att detta också innebär nya affärsmöjligheter.

– Vi ser ju också, inte minst inom textilområdet att många mindre företag rör sig mycket snabbt framåt på hållbarhetsfronten och blir en spetsig utmanare mot de större.

Johan Rockström pekar också på den omvälvande kraften hos de unga klimatdemonstranterna världen runt, vilka han inte minst stötte på under FN:s klimatvecka i New York.

– De är helt avgörande på många sätt. Dels genom att sätta press på den vuxna världens beslut, men också genom att vara konsumenter och mycket dynamiska och rörliga på marknaden.

– Så man kan ju säga att på det här mötet lämnas en slags insiderinformation till företagen: vill man vara med på den här framtida marknaden så gäller det att också vara hållbar.

Jan LindstenSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons