GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Vårdcentral i Borås satsar på gruppverksamhet för unga som sover dåligt: ”Jättevanligt symptom”

Allt fler i åldern 15-19 äter sömnläkemedel i Västra Götaland.
På mottagningen Ungas psykiska hälsa satsar man på gruppverksamhet för unga.
– Mild till måttlig psykisk ohälsa ökar lavinartat. Då kan man förvänta sig att fler sover dåligt, säger Maria Sjöblom Hyllstam, enhetschef och psykolog.
Borås • Publicerad 28 mars 2020 • Uppdaterad 3 april 2020
Arkivbild/TT.
Arkivbild/TT.Foto: Roald, Berit

I socialstyrelsens statistikdatabas kan man se att antalet patienter som hämtat ut sömnläkemedel i Västra Götaland ökat i de yngre åldersgrupperna sedan 2016. Totalt ses en stor ökning i åldersgruppen 10-24 år.

I åldersgruppen 15-19 år har det ökat med över 60 procent sedan 2016.

På Södra torgets vårdcentral i Borås pågår en särskild satsning med extra resurser för att hjälpa barn och unga med psykisk ohälsa.

Mottagningen heter Ungas psykiska hälsa och i april startar man upp en sömngrupp för personer som är 13-18 år gamla. Som en insats för patienter med sömnproblem.

– Det är ett problem att våra patienter sover dåligt. Vi vill tillföra mer kunskap om hur sömnen fungerar och hur man ska hantera sömnproblem, säger Maria Sjöblom Hyllstam.

Märker ni att fler har sömnproblem?

– Jag upplever att väldigt många har det. Jag tror aldrig att jag har träffat unga som mår psykiskt dåligt och sover bra. Men sedan handlar det om att ta reda på vad sömnproblemen beror på.

Maria Sjöblom Hyllstam förklarar vidare att sömn är något av det första som påverkas vid psykisk ohälsa och att alla patienter får frågor om sina sömnvanor när de besöker vårdcentralen.

– Det viktigaste vi jobbar med under behandlingen är något som kallas sömntryck. Hur aktiviteter och dygnsrytm, ljus och vanor spelar in för att skapa trötthet. Vi pratar mycket om hur viktigt det är att aktivera sig för att bli trött.

Till Ungas psykiska ohälsa kan man vända sig direkt oavsett vilken vårdcentral man är listad på.

Claes Ridderbjelke, regionutvecklare och specialistsjuksköterska i psykiatri, har arbetat mycket med beroendeframkallande sömnläkemedel och ser att ökningen i yngre åldrar främst beror på att läkemedel med melatonin i ökar.

– Det är ett sömnhormon som säljs receptfritt i många länder. Hos oss är det klassat som ett läkemedel. Men självklart säger det ändå något om att allt fler unga behöver hjälp för dålig sömn. Glädjande är ändå att användningen av beroendeframkallande läkemedel minskar, säger han.

Fakta

Sömnläkemedel bland unga

Antal personer som minst en gång under året hämtat ut sömnläkemedel eller lugnande medel i Västra Götaland. Ålder 15-19 år.

2016: 2 981.

2017: 3 793.

2018: 4 492.

2019: 4 890.

Källa: Socialstyrelsens läkemedelsdatabas.

Fakta

Om sömn

Att sova är ett av människans mest nödvändiga behov. Vi sover ungefär en tredjedel av livet.

Detta kan du göra om du har problem med sömnen:

Skriv sömndagbok.

Skriv upp när du går och lägger dig, ungefär hur dags du somnade, hur många gånger du varit vaken och hur du har fungerat under dagen.

Sömnrestriktion

Många personer med sömnproblem ligger i sängen mycket längre tid än tiden de sover. Det ökar stressen för att inte kunna sova. Sömnrestriktion innebär att tiden i sängen anpassas till den tid du faktiskt sover. Det är den metod som har bäst stöd i forskningen för att sova bättre och djupare.

• Sov samma tid vardag som helg

Det kanske känns tråkigt att inte få sova längre på helgen, men sömnen underlättas mycket, om du håller samma tider, särskilt att du håller tiden på morgonen.

• Motionera regelbundet, undvik koffein, försök gå ner i varv innan du ska sova.

Några myter om sömn:

Jag behöver åtta timmars sömn.

Fel. Du klarar dig med betydligt mindre.

Jag måste sova mer i natt för att ta igen den sömn jag förlorade igår.

Fel. Du behöver inte sova fler timmar eftersom sömnen blir djupare och effektivare efter en natt med lite sömn.

Om jag inte får sova ordentligt kan jag inte fungera i morgon.

Fel. Studier visar att vi presterar bra även efter ett par nätter med dålig sömn.

Jag har inte sovit en blund.

Fel. Påståendet stämmer sällan när man gör tester i sömnlaboratorium.

Maria Sjöblom Hyllstams boktips för barn och unga som inte kan sova: God natt! : Om små och stora barns sömn. Bok av Kristoffer Bothelius och Liv Svirsky

Källa: 1177, ”Sömnskola – sov bra utan sömnläkemedel” För att läsa mer: Sök ”Sömnskola, 1177” på Google.

Jennie ÖlundSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.