Annons

Väktare framme – 95 minuter efter larm

Alan Karadaghis bostadslarm gick igång – men väktare kom till platsen först efter 95 minuter.
Borås • Publicerad 17 oktober 2014
Foto: Jan Pettersson

– Vad finns det för anledning till att ha ett larm om man inte lita på det? frågar han sig.

Alan Karadaghi bor i villa och har ett treårigt larmpaketsavtal med Länsförsäkringar. När han i slutet av september var på resa till Rom fick han ett telefonmeddelande från Länsförsäkringar – bostadslarmet hade gått igång.

Annons

– Jag ringde min fru eftersom jag inte kunde ringa till larmcentralen utomlands, berättar han. Nu var det tur att det inte var inbrott, det hade blivit något fel när min fru skulle slå av larmet. Senare, 95 minuter efter larmet, knackade Securitas på dörren. Jag kan förstå en kvart, men inte så här mycket.

Patrik Westerlund är pressansvarig på Länsförsäkringar, men kan inte uttala sig i specifika fall.

– Men när det går ett larm går vi efter en telefonlista, till villaägaren eller motsvarande, får vi inte tag på någon kontaktar vi väktarbolaget. Responstiden är 90 minuter, men det här är en exceptionellt lång tid. Sedan kan andra högprioriterade fall komma före, typ överfallslarm.

Så hur lång tid är rimligt innan väktare är på plats? Ronny Fredriksson, pressansvarig på Securitas, menar att det inte går att lämna några garantier. Rent teoretiskt kan tusentals larm utlösas samtidigt.

– Just i det här fallet hade vi tre resurser i tjänst i Borås, säger han. En blev sjuk mitt på dagen, den andra höll en gripen person i väntan på polis och en tredje var ute på en annan stöld, ett larm som inkom tidigare. Ena gången kan det ta fem minuter, andra gången 30 minuter.

Till skillnad mot polisen ägnar sig inte väktare åt utryckning, istället handlar det om åtgärder, till exempel att minska skadeverkan.

– Vi är noggranna med att påpeka att ett larm även har en avskräckande effekt, säger Patrik Westerlund på Länsförsäkringar.

Men Alan Karadaghi känner sig inte trygg med sitt system. När han påtalade det senaste problemet fick han olika besked beroende på vem han pratade med. Och enligt honom har larmet strulat tidigare, men han kan inte bryta kontraktet eftersom avtalet gäller i ytterligare ett knappt år.

Magnus Hallqvist
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons