Tilltrasslad knutpunkt i Borås
Och då är inte ens säkert att det blir någon stor hållplats alls.
För ett år sedan listade BT de viktigaste politiska frågorna under 2012. Då ansåg kommunstyrelsens ordförande, Ulf Olsson, att listan toppades av en eventuell flytt av busstrafiken från Södra Torget. Ett problem som han ville lösa under året.
Nu, i januari 2013, verkar det inte som om frågan har kommit närmare sin lösning, politikernas höga ambitioner till trots.
Det handlar alltså om var den stora knutpunkten för busstrafiken i Borås ska ligga. Att ha kvar den vid Södra Torget har flera nackdelar. För bussarna blir det extra körsträckor och mer tid när de skall köra ner mot torget. Om man skall ha kvar bussarna där krävs att torget görs säkrare för passagerare och gående.
Andra förslag är bland annat vid Resecentrum och på Allégatan – alternativt att man inte har någon knutpunkt alls.
– Det är en svår och komplicerad fråga som vi har talat om i minst tio års tid, säger Ulf Olsson.
Tom Andersson (MP) håller med:
– Det är många inblandade som måste vara överrens innan vi kan fatta något beslut, säger han.
Sedan början av 2012 är Västra Götalandsregionen ensamägare till länstrafikbolaget Västtrafik, som tidigare var hälftenägt med länets 49 medlemskommuner, något som gör frågan ännu mer komplicerad.
En orsak till att man ännu inte har hittat någon lösning på problemet är att det nu ingår i den större utredningen som kallas Trafikstrategi för Borås och som sjösattes i höstas. Egentligen handlar det om att uppdatera den gamla strategin som sattes på pränt 1988, alltså för 25 år sedan.
– Det är klart att det har hänt en del sedan dess. Den strategin borde egentligen ha uppdaterats för flera år sedan, säger Jan-Åke Claesson, sektionschef på Borås stads tekniska förvaltning.
Arbetet med att ta fram en ny trafikstrategi för Borås är bara i startgroparna och det kommer troligtvis att handla om minst ett år innan det finns ett förslag – som sedan ska behandlas i olika instanser.
– Nu har vi valt att ta ett helhetsgrepp för att hitta en långsiktig lösning. Det gör också att frågan kommer att ta ännu längre tid att lösa, säger Tom Andersson.
Med andra ord kommer en eventuell flytt av busstrafiken från Södra Torget med största sannolikhet att dröja många år till. Alldeles oavsett vad Boråspolitikerna hade för förhoppningar i januari 2012.
Knutpunkt i Borås?
Vad Trafikstrategi för Borås kommer att innehålla för förslag till lösningar för busstrafiken i Borås är omöjligt att veta. Det finns dock ett antal olika huvudspår:
1. Allégatan. Läget är i likhet med Södra Torget centralt, men för att det ska fungera måste man stänga av för biltrafik. Det skulle i sin tur öka belastningen på Kungsleden.
2. Resecentrum. Kostar mer eftersom bussarna då får köra längre. Dessutom finns inte tillräckligt med kapacitet, utan det skulle kräva att man byggde ut ytorna.
3. Lilla Brogatan. Ligger centralt och trafikeras redan idag av bussar men bussarna får längre och dyrare körsträckor.
4. Ingen knutpunkt alls. Flera städer går mot en stadsplanering där man inte har något större central över huvud taget för busstrafiken.