Sociala medier styr inredningstrenderna

Borås Artikeln publicerades
Belysningen är en inredningsdetalj man gärna lägger några extra slantar på.
Foto:Anders Robertsson
Belysningen är en inredningsdetalj man gärna lägger några extra slantar på.

70-talet är tillbaka och sätter sin prägel på höstens inredningsprylar.

Men en annan trend är redan på gång, rymden.

Den familjeägda inredningsbutiken Mariella har funnits i Borås sedan slutet av 70-talet. De senaste åren har butiksinnehavarna noterat att inredningen har blivit mer av en konsumtionsvara.

– Där tror jag att bloggare och stylister påverkar jättemycket. Inredning är inte någonting man köper en gång om året, utan något man uppdaterar lika ofta som sin garderob, säger Amanda Jonsson butikschef på Mariella.

Just nu är det inne med färgat glas, marmor och sammet. Klassiska 70-talsfärger som marinblått, orange och terracotta är på tapeten. Årtiondet och färgerna löper också som en röd tråd genom höstens modekollektioner.

– Man får inte glömma att klädbranschen och inredningen hänger ihop. Om 70-talet är inne i klädväg är det ofta inne i inredningen också. Man anpassar inte hela inredningen efter trenderna, men byter ut små detaljer säger hon.

På Mariella märks det också att bloggar och inredningstidningar ofta sätter agendan för vad som sedan blir poppis bland kunderna.

– Det finns några utstickare med personlig stil, men de flesta följer trender. Skriver någon stor bloggare om en vas så ska alla ha den.

Några sådana produkter finns inne i butiken just nu, ljusstaken Octopus i form av en gyllene bläckfisk, Linnékarafferna i färgat glas och en designlampa som kännetecknas av en glaskupol som balanserar på kanten av en metallstång. Just den här lampan kostar cirka 5 000 kronor.

– Man kan tycka att den här lampan kostar mycket pengar, men många ser det som en investering för att den håller mycket längre och är mer lönsam på sikt.

Det är också en trend, menar Amanda Jonsson.

– Man väljer att betala mer för att få en hållbarhet när man sätter basen i hemmet. Det man byter ut är mindre produkter som kuddar, krukor och ljusstakar.

Det går även trender i vad vi hänger upp på väggarna. De senaste åren har det varit inne med svartvita kartor på storstäder och insekter. Härnäst är det djur och fotokonst som gäller.

– Tidigare har man kanske bara haft en tavla, nu är man inte längre rädd för att täcka väggarna fulla med konst, lampor och speglar. Så länge man har en röd tråd funkar det bra, säger hon.

I inredningsbranschen jobbar man mycket med att förutspå trender innan de har blivit stora. På Mariella åker inköparna utomlands flera gånger om året för att hitta den stora trenden – innan den har blivit en trend.

– Det är viktigt att vara först. Vi är väldigt mycket i Milano, Paris, London och New York för att spana upp det senaste.

En sådan trend som är på ingång är rymden.

– Det är ganska oväntad och rolig ny trend. Vi kommer att få in metalliska stenar som ser ut att komma från månen, vaser i form av astronauter och tallrikar som är som en avspegling av Vintergatan.

Fakta

Mariella

Startade: 1978 på Trandareds torg. Sålde då textilier från Marimekko och Tampella, därav namnet Mariella.

I lokalerna: Sedan 1986.

Julens trender: Inför julen verkar det vara ungefär samma trender som förra året. Mässingen och metallen återkommer i julbelysningen.

Visa mer...