Annons

Så hanterar banken dina pengar

Mer pengar mer problem? Nordea skall göra sig av med 2 000 tjänster och misslyckas med sin fondförvaltning. Men man lägger 26 miljoner på en lyxlägenhet till sin vd som har ett pensionsavtal i 100-miljonersklassen. Handelsbankens anställda får miljoner men får kunderna ta del av vinsten? Både Swedbank och SEB står inför stora nedskärningar. Samtidigt ökar klagomålen från kunderna. BT ställde våra fyra storbanker mot väggen för att få svar på frågan; hur är det med våra banker?
Borås • Publicerad 19 november 2011
Anna Sundblad, presschef Swedbank
Anna Sundblad, presschef SwedbankFoto: 
Foto: 
Erik Durhan, pressansvarig Nordea
Erik Durhan, pressansvarig NordeaFoto: 
Foto: 
Bengt Carlsson, presschef Handelsbanken
Bengt Carlsson, presschef HandelsbankenFoto: 
Foto: 
Claes Eliasson, pressansvarig SEB
Claes Eliasson, pressansvarig SEBFoto: 
Foto: 
Foto: 

1) Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå ökar antalet klagomål på bankerna. Varför?

– I sämre tider tenderar klagomålen att bli fler. I dag talas det mycket om privatekonomi och det är nog så att många kunder blivit mer engagerade. Men ökningen på klagomål har nog en koppling till oro för dystrare tider. Många klagomål kan också grunda sig i rena missuppfattningar. Men visst gör bankerna fel också. (Swedbank)

Annons

2) Finansminister Anders Borg riktade kritik mot Nordea och uppmanade missnöjda kunder att byta bank. Hur känns det?

– Han sa att missnöjda kunder, oavsett bank, bör se sig omkring för att hitta den bank som är bäst för dem. Vi tycker också att man ska vara aktiv som bankkund. Vi är självklart för fri konkurrens och uppmanar våra kunder att prata med sin personliga bankman om det finns något som oroar dem. Men får man som kund ett bättre erbjudande någon annanstans skall man ju välja det. (Nordea)

3 )Vad är bäst? Att vara kund eller aktieägare i banken?

– Oj, svårt att svara på. Förhoppningsvis är man nöjd som både kund och aktieägare. Sannolikt är man både och. Men man kan säga att utan nöjda kunder har inte aktieägarna mycket att glädjas över. (Handelsbanken)

4 )Storbankerna väntas göra en gemensam vinst på 80 miljarder kronor 2011. Hur kommer bankkunderna att märka det?

– Bankverksamhet bygger på att förebygga och nu väntar nya tider där bankerna kommer att behöva en annan kapitaltäckning. Så det behövs pengar in. Vi kan inte lova att kundernas villkor blir mycket bättre bara för att vi gör bra resultat. Men jag förstår kunderna, man vill ju alltid få så bra villkor som möjligt. Sedan får man inte glömma att banker i grund och botten vill tjäna pengar, men både aktieägare och kunder skall vara nöjda.

5 )Vad skulle bankerna kunna bli bättre på?

– Det är klart att man alltid kan bli bättre på något. Exempelvis vardagsservicen som våra kunder tycker är viktig. (Handelsbanken)

– Vi måste vi hela tiden vässa både vår verksamhet och våra erbjudanden. För utan kundernas förtroende kan ingen bank överleva. (Nordea)

6) Om man är missnöjd med sin bank. Vad rekommenderar ni att man gör då?

Annons

– Vår ambition är att kontakten mellan en kund och oss som bank ska präglas av ömsesidigt goda relationer. Ifall du som kund är missnöjd rekommenderar vi att du tar kontakt med banken så att vi kan se ifall vi kan göra något åt saken. (SEB)

7) Nordea köpte en lägenhet till sin vd för drygt 20 miljoner kronor. Samtidigt blev hans pensionsavtal känt, vilket ger honom runt 100 miljoner kronor. Men 2 000 anställda måste gå. Hur går det ihop?

– Först och främst förstår vi att folk reagerar. Men jag vill förtydliga att Nordea inte köpt lägenheten och gett den till Christian Clausen. Han har en bostadsförmån i sitt avtal och kontraktet på den lägenhet där han bodde tidigare skulle gå ut. Då beslutade banken att köpa en lägenhet som alltså ägs och disponeras av Nordea. Det är mer ekonomiskt i längden att äga en lägenhet än att hyra i Stockholms innerstad. Vad gäller nedskärningarna står hela banksektorn inför en förändring och vi måste anpassa oss, därför försvinner 2 000 tjänster i Norden. Sett till det var det dålig timing med lägenhetsaffären, absolut. Gällande pensionen är det viktigt att påpeka att vår vd:s pension betalas ut under en längre period, precis som normalt, och inte direkt i handen som nämnts i media. (Nordea)

8) Bandirektörerna tjänar mångmiljonbelopp. Varför är lönerna så höga?

– Det är alltid svårt att jämföra löner och ersättningar. Bankchefer har inte generellt högre löner än börsbolagschefer i andra branscher. (SEB)

– Vi måste ha konkurrenskraftiga löner, men vi på Nordea har som policy att vi inte skall ha de högsta lönerna. (Nordea)

9) Hur kommer bankkunderna att märka av krisen?

– Det kan man inte veta säkert, det är väl det som är oroande. Så här långt ser det ganska bra ut och de svenska storbankerna har goda finanser. Dessutom har vi inte så mycket pengar utlånade till länder med problem. Men visst är det ett högst osäkert läge. (Handelsbanken)

1)0Vilket skydd har jag som kund om min bank skulle gå i konkurs?

– Svenska banker är väl kapitaliserade och stresstester visar att sannolikheten för att en bank skulle gå i konkurs är väldigt låg. Om en bank mot förmodan skulle gå omkull har kunderna hos de flesta banker en insättningsgaranti på 100 000 euro. (SEB)

Victor Fridén
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons