Prishöjning gav jakt på 50-öringar
Borås lokaltrafik måste dessutom återgå till gamla tiders myntbord och behöver över 21 000 50-öringar i veckan i växelmynt.
– Vi är medvetna om att det inte blev så bra, säger Andreas Almgren på Västtrafik.
Politikerna i Västtrafiks styrelse räknade prishöjningarna i procent när beslutet togs.
Vad som aldrig blev riktigt klart var att det innebar att priserna blev tämligen udda.
En nattbiljett i Borås kostar 37,50 och en barnbiljett 12,50. En resa i två zoner 37,50 för en vuxen.
Mikael Persson, som jobbar inom Borås lokaltrafik, har sett flera av sina kollegor yra runt på Södra torget och leta efter växel.
– 50-öringarna är en stor belastning och många av mina kollegor orkar enligt honom inte ens bemöda sig med att leta efter växel så de släpper in kunderna utan betalningsmottagning, säger han.
Kent Wasserman på Borås lokaltrafiks trafikledning håller med Mikael Persson när det gäller krånglet med 50-öringarna.
– I dag används ju knappast 50-öringar. Banken gjorde stora ögon när jag skulle växla till mig 1 000 stycken 50-öringar.
Nu finns det 50-öringar i små påsar som chaufförerna får växla in hos trafikledningen.
– Vi har också stor åtgång på enkronor, säger Anki Ström på trafikledningen .
Tidsödande hantering
Mynthanteringen blir tidsödande, när folk ska leta i fickor efter 50 -öringar. Inte så sällan så säger man att det är jämnt.
Det handlar också om en arbetsmiljöfråga. Två biljettmaskiner och ett myntbord tar plats och ska skötas.
Dessutom får man ju i praktiken en ökad kontanthantering när det gäller antalet mynt.
”Skaffa värdekort”
Kent Wassermann har ett förslag som dessutom sparar pengar åt resenären.
– Skaffa ett värdekort istället för att köpa kontantbiljetter för i förväg att ladda in resor på. Då kostar en resa 15,80 istället för 25 kronor.