Annons

Patientsäkerheten kan hotas

Den nya patientsäkerhetslagen skulle göra det lättare att rätta till brister i vården. Men Socialstyrelsen hinner inte med att utreda alla anmälningar.
Borås • Publicerad 8 augusti 2011
Katarina Lagerstedt, tillförordnad avdelningschef på tillsynsavdelningen på Socialstyrelsen.
Katarina Lagerstedt, tillförordnad avdelningschef på tillsynsavdelningen på Socialstyrelsen.Foto: Ann-Sofi Rosenkvist

HSAN menar att det kan hota patientsäkerheten.

– Det är allvarligt att högarna växer, de måste få fart på avverkningen, det är inte tillfredställande att det ska ta så lång tid, säger Aud Sjökvist, ordförande i hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, och menar att det i förlängningen kan hota patientsäkerheten.

Annons

Det var HSAN som innan årsskiftet hade ansvaret för anmälningar gällande skador eller felbehandlingar i vården. Men med den nya patientsäkerhetslagen som trädde i kraft första januari, gick ansvaret över till Socialstyrelsen. Lagen skulle göra det lättare att anmäla, myndigheten skulle utreda på bred front, och möjligheterna för åtgärder mot legitimerad personal som begått misstag, ökade.

Men hittills är Socialstyrelsen långsammare på att utreda än HSAN.

Fram till mitten av juli har Socialstyrelsen tagit emot 76 ärenden som berör området Borås kommun. En del av dem är ärenden som HSAN lämnat över. Men av alla 76 har bara 14 avslutats. HSAN:s resultat för samma period förra året var 34 avslutade ärenden.

Anmälningarna i Borås rör olika vårdgivare och handlar om allt från knäskador och brister i läkarkontakt, till feldiagnoser som lett till dödsfall. 52 anmälningar väntar fortfarande benämnda som "under utredning". Och nu växer högarna.

Katarina Lagerstedt, tillförordnad avdelningschef på tillsynsavdelningen på Socialstyrelsen, medger att de har för långa utredningstider.

– Vi har ju fått ta över en stor antal ärenden från HSAN som inte var färdigutredda, så vi har ju en stor puckel. Sedan innebär den nya patientsäkerhetslagen att vi ska utreda bredare än tidigare. Det tar längre tid. Vi håller också på att bygga upp en ny enhet och är inte fulltaliga än. Vi rekryterar just nu för fullt.

Socialstyrelsen har också ansvaret för att anmäla olämplig legitimerad vårdpersonal till HSAN, som bland annat beslutar om indragen legitimation. Men hittills i år har Socialstyrelsen bara lämnat 14 anmälningar i hela Sverige, mot 42 år under samma period förra året.

Katarina Lagerstedt håller med om att de låga anmälningstalen kan innebära risker för patientsäkerheten, men menar att vårdgivarna har ett stort ansvar.

– Det finns en risk så länge legitimerad personal kan fortsätta arbeta och det kan de göra tills vi har utrett och ansvarsnämnden fattat beslut om återkallad legitimation. Men i den nya lagen har vårdgivaren också ett ökat ansvar att anmäla till oss. De ärendena är prioriterade. Under utredningsperioden har vårdgivaren också ansvar för att vården bedrivs patientsäkert, till exempel genom omplaceringar eller handledare, säger Katarina Lagerstedt.

I årsskiftet 2010/2011 började den nya patientsäkerhetslagen att gälla. Socialstyrelsen tog över ansvaret för anmälningar, något som tidigare låg på HSAN, Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd.

Tanken med lagen var bland annat att det skulle bli enklare att anmäla om man blivit felbehandlad eller skadad. Istället för att namnge en specifik person går det nu att anmäla själva händelsen. Det är sedan upp till Socialstyrelsen att utreda händelsen ur ett brett perspektiv och om det är befogat, rikta kritik mot vårdgivaren eller personal. De kan också vända sig till HSAN, som precis som tidigare fattar beslut om indragna legitimationer, prövotider eller indragen rätt att skriva ut medicin.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons