Annons

Nya testbanan kan ge 100 jobb

Markfrågan har lösts, och bygget av en ny testbana nära Volvos testanläggning i Hällered kommit ett steg närmare förverkligande.
Borås • Publicerad 13 augusti 2011
Del av modellen av testanläggningen.
Del av modellen av testanläggningen.Foto: 

I ett första skede kommer 20-talet personer att anställas, på sikt kan det handla om ett 100-tal anställda.

– Det finns ytterligare beslut som skall tas, det slutliga runt årsskiftet. Vi räknar med att anläggningen skall tas i bruk 2014 till en kostnad av 350 miljoner kronor, säger Johan Svenningsson, styrelseledamot i AstaZero och vice vd på SP.

Annons

Här ska en anläggning byggas, en unik testmiljö för framtidens fordon. Presskonferensen hölls inne i skogen vid rastplatsen Nävraspång längs länsväg 180 öster om Sandhult.

– Här kan vi bygga vidare på den kompetens i fordonssäkerhet som fins i Sverige. Satsningen är nödvändig för tillväxten inom svensk fordonsindustri.

På den nya anläggningen ska framtidens fordon utvecklas vad gäller säkerhet.

– De stora vinsterna är bilar med aktiva system som hindrar olyckor. Med aktiv säkerhet testas interaktionen mellan olika fordon men även mellan fordon och kringliggande miljö.

Testbanan kommer att byggas och drivas av AstaZero, ett bolag som ägs av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och Chalmers högskola.

– Här kommer vi att kunna erbjuda en för Europa unik miljö för trafiksäkerhetsforskning där myndigheter, akademi, forskningsinstitut och industri tillsammans skapar konkurrenskraftig utveckling.

Placeringen i Hällered var naturlig med närheten till Volvos provbana och närheten till SP:s huvudanläggning i Borås. Banan kommer att utformas med fyra banavsnitt: stadsmiljö med fordonsattrapper och fotgängarattrapper, flerfilig väg med fordonsattrapper i två körfält, aktiv säkerhetsyta med accelerationssträckor samt slutligen en fem kilometer lång landsvägsslinga för monoton körning med plötsligt uppdykande hinder.

– Man vill ju att förare skall vara vakna och alerta men på landsvägsslingan vill vi att de skall tröttas av den monotona körningen och hur de då reagerar när något hinder plötsligt dyker upp, säger Johan Svenningsson.

Med passiv säkerhet menas system som krockkuddar, säkerhetsbälten och deformeringszoner i fordonen.

– Den naturliga utvecklingen är då att arbeta vidare med den aktiva säkerheten som förhindrar att olyckor uppstår. AstaZero blir en del i arbetet att nå Vägverkets nollvision. Detta är en satsning på ett etablerat styrkeområde med stora möjligheter att leda utvecklingen globalt och att samla kompetensen till Sverige.

Den nya testanläggningen kommer att byggas mellan länsväg 180 och Volvos provbana.

Göran Glans
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons